[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 6، شماره 21 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 29-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش چهره به چهره قبل از عمل در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب باز
خانم سیده سولماز موسوی، خانم سکینه سبزواری ، دکتر عباس عباس زاده، دکتر فاطمه حسن نخعی
کارشناس ارشد کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، Sabzevariz@yahoo.com
چکیده:   (42538 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات روحی متعاقب جراحی‌های قلبی و بستری شدن در بیمارستان است. از این‌رو ارایه اطلاعات و آموزش به بیمار را می‌توان به عنوان جز حیاتی مراقبت‌های پرستاری در جهت کاهش افسردگی و اضطراب نام برد آموزش بیمار به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که نوع انفرادی و چهره به چهره یکی از شیوه‌های مؤثر در این زمینه است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش چهره به چهره در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب باز بیمارستان شفا کرمان در سال 87-86 انجام شد. روش: این مطالعه نیمه تجربی روی 120 بیمار که به طور تصادفی و پس از همسان‌سازی از نظر سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل، نوع جراحی به دو گروه 60 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند انجام شد. افرادی که آموزش چهره به چهره و کتابچه آموزشی را دریافت کردند در گروه تجربی قرار گرفتند و در گروه کنترل فقط آموزش معمول بخش ارایه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بیمارستانی (HADS) جمع‌آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر محاسبه میانگین و انحراف معیار از آزمون‌های t و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون با نرم‌افزار SPSS v.14 استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد میانگین افسردگی و اضطراب دو گروه بعد از عمل کاهش یافته است (0001/0>p). به این صورت که نمره اضطراب در گروه تجربی از 63/11 قبل از عمل به 68/6 بعد از عمل رسیده است این در حالی است که نمرات در گروه کنترل به ترتیب 3/13 و 6/9 بوده است. در مورد افسردگی نیز نمره قبل از عمل در گروه تجربی 33/10 به 85/5 بعد از عمل رسیده است که در گروه کنترل به ترتیب 28/11 و 16/9 بوده است. در مورد ارتباط بین افسردگی و اضطراب و ویژگی‌های فردی نتایج نشان داد افسردگی در زنان و افراد معتاد بالاتر و میزان اضطراب در بی‌کارها بیشتر از شاغلین بوده است (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران تحت عمل جراحی قلب باز فشار روانی را قبل و بعد از عمل تجربه می‌کنند، که می‌تواند اثرات منفی بر بیمار بگذارد علی‌رغم وجود تفاوت در نمرات قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه، در گروه تجربی این تفاوت قبل و بعد بسیار چشمگیرتر بوده و همچنین در مقایسه نمرات بعد از مداخله نیز بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت وجود داشت از آنجا که آموزش به بیمار به عنوان یک روش ساده، ارزان، کارآمد و مقرون به صرفه، می‌تواند در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران به کار رود، روش آموزش انفرادی به دلیل امکان توجه به رفتار فراگیران و تعامل متقابل و دریافت بازخورد و توجه به نیازهای فراگیران و به عنوان روشی سودمند در این زمینه توصیه می‌شود همچنین به نظر می‌رسد که گروه‌های زنان، افراد معتاد و بی‌کاران در این زمینه نیازمند توجه خاص می‌باشند.
واژه‌های کلیدی: جراحی قلب باز، افسردگی، اضطراب، آموزش چهره به چهره
متن کامل [PDF 695 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosavi S, sabzevari S, abbaszadeh A, hasan nakhaee F. The effect of preparatory face to face education to reduce depression and anxiety in open heart surgery adult patient in Shafa hospital in Kerman, 2008. IJNR. 2011; 6 (21) :29-38
URL: http://ijnr.ir/article-1-838-fa.html

موسوی سیده سولماز، سبزواری سکینه، عباس زاده عباس، حسن نخعی فاطمه. تأثیر آموزش چهره به چهره قبل از عمل در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب باز. پژوهش پرستاری. 1390; 6 (21) :29-38

URL: http://ijnr.ir/article-1-838-fa.html



جلد 6، شماره 21 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3731