[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 55-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش مهارت حل مسئله برخلاقیت و ابراز وجود در بین دانش آموزان پسردبیرستانهای شهرستان شوش
احمد اداوی ، نجمه حمید* ، یوسف علی عطاری ، یعقوب مدملی ، مصطفی مدملی
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، dr_najmehhamid@yahoo.com
چکیده:   (6553 مشاهده)

مقدمه: خلاقیت انعطاف پذیری درتفکر، سرشار از ایده بودن، توانایی کنار آمدن با ایده جدید و کشف ارتباط تازه بین چیزهای موجود می‌باشد. همچنین ابرازوجود یک مهارت اجتماعی مهم در دوران رشد یک نوجوان است. در تغییرات سریع جهان امروز و وضعیت شتاب آلود فردای آن، تنها کسانی می‌توانند دوام بیاورند که خود را با دگرگونیهای آن هماهنگ نمایند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله برخلاقیت و ابرازوجود دانش آموزان پسرمقطع دوم متوسطه شهرستان شوش دانیال انجام شد.

روش کار: این پژوهش مداخله‌ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بر روی کلیه دانش آموزان پسر سال دوم دبیرستان شهرستان شوش دانیال در سال 93-92 صورت گرفت. نمونه آماری این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی (طرح زوج و فرد) در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه استاندارد 60 ماده‌ای خلاقیت عابدی و پرسشنامه استاندارد 33 ماده‌ای ابراز وجود ASA بود. برای انجام پژوهش نیز، در ابتدا پیش آزمونی از هردو گروه آزمایش وگواه عمل آمد، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت حل مسئله) در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار 18-SPSS و روش آماری تحلیل کو واریانس چند متغیری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش، نشان داد که میان گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری از لحاظ خلاقیت و ابرازوجود (001/0 > P) وجود دارد. به عبارتی دیگر، میزان خلاقیت و ابرازوجود گروه آزمایش نسبت به گروه گواه و پیش آزمون به طور معنی داری بالاتر بوده است.

نتیجه گیری: لازم است به دلیل اهمیت متغیرهایی چون خلاقیت و ابراز وجود تمهیداتی صورت گیرد تا در طول سال تحصیلی و با ابتکار آموزش و پرورش، آموزش‌های جامع و مدونی، جهت بالا بردن سطح کیفیت آموزش جهت تقویت و تحکیم این متغیرها ارائه گردد.

واژه‌های کلیدی: مهارت حل مسئله، خلاقیت، ابرازوجود، دانش آموزان
متن کامل [PDF 469 kb]   (2248 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/9/16 | پذیرش: 1395/9/16 | انتشار: 1395/9/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adavi A, Hamid N, Attari Y, Madmoli Y, Madmoli M. Study of the Effect of Problem-Solving Skills Training on Creactivity and Assertiveness Among High School Students. IJNR 2016; 11 (5) :48-55
URL: http://ijnr.ir/article-1-1848-fa.html

اداوی احمد، حمید نجمه، عطاری یوسف علی، مدملی یعقوب، مدملی مصطفی. تاثیرآموزش مهارت حل مسئله برخلاقیت و ابراز وجود در بین دانش آموزان پسردبیرستانهای شهرستان شوش. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (5) :48-55

URL: http://ijnr.ir/article-1-1848-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645