[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 2، شماره 7 و 6-7 - ( پاییز و زمستان 1386 1386 ) ::
جلد 2 شماره 7 و 6-7 صفحات 44-37 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان‌های
سودابه جولایی*، اعظم گیوری، سیمین تعاونی، ناصر بحرانی، رفعت رضاپور
چکیده:   (46911 مشاهده)
مقدمه: امروزه رضایتمندی بیماران به عنوان یکی از شاخص‌های کیفیت خدمات سلامت مورد توجه بسیاری از سازمان‌های خدمات بهداشتی درمانی قرار گرفته است. اهمیت موضوع رضایتمندی در سیستم ارایه خدمات سلامت از آن رو بیشتر می‌شود که تجربه بیماری و ضرورت تبعیت و پیگیری فرآیند درمان و مراقبت، آسیب‌پذیری بیماران را افزایش داده و نیاز آن‌ها را به حمایت همه جانبه بیشتر می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان‌های دانشگاهی شهرهای منتخب کشور صورت گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بوده که در آن 1320 نمونه به روش چند مرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شده و با استفاده از یک پرسشنامه دوبخشی رضایت سنجی مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته‌ها: 7/39% بیماران مورد مطالعه از خدمات پرستاری و 36% آنان به طور کلی از خدمات ارایه شده در بیمارستان‌های منتخب آموزشی کشور رضایت بالایی داشتند. آزمون آماری مجذور کای بیانگر وجود ارتباط معنادار آماری بین رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری و رضایتمندی شان از کل خدمات بیمارستانی بود (001/0p<). همچنین از بین متغیرهای دموگرافیک، تحصیلات مهم‌ترین عاملی بود که با رضایتمندی بیماران ارتباط معنادار آماری داشت (001/0p<). نتیجه‌گیری: از آنجا که رضایتمندی بیماران از شاخص‌های مهم اثربخشی نظام سلامت می‌باشد، سنجش منظم و دوره‌ای آن با ارایه تصویری از شرایط موجود می‌تواند در طراحی راه‌کارهایی برای بهبود کیفیت ارایه خدمات و در نتیجه ارتقای رضایتمندی بیماران مؤثر باشد. لذا از آنجا که بر اساس یافته‌های این مطالعه رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در ارتباط مستقیم با رضایتمندی بیماران از کل خدمات است، پرستاران می‌توانند با اتخاذ راه‌کارهایی در ارتقا شاخص‌های اثربخشی نظام سلامت نقش مؤثری را ایفا نمایند. پژوهشگران همچنین پیشنهاد می‌کنند که مطالعات مشابه به عنوان بخشی از فرآیندهای مستمر ارزشیابی در کلیه بیمارستان‌های کشور صورت گیرد تا بر اساس آن بتوان روند ارتقا ارایه کیفیت خدمات را در دوره‌های زمانی مشخص تحت کنترل قرار داد.
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی بیماران، خدمات پرستاری، خدمات بیمارستانی، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
متن کامل [PDF 201 kb]   (182 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1388/3/28 | انتشار: 1386/11/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Patients’ satisfaction with provided nursing care. IJNR 2008; 2 (7 and 6-7) :37-44
URL: http://ijnr.ir/article-1-237-fa.html

جولایی سودابه، گیوری اعظم، تعاونی سیمین، بحرانی ناصر، رضاپور رفعت. میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستان‌های. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1386; 2 (7 و 6-7) :37-44

URL: http://ijnr.ir/article-1-237-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 2، شماره 7 و 6-7 - ( پاییز و زمستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660