:: جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 50-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و مک مستر کانادا
فروغ فاروقی ، محسن ادیب حاج باقری*
استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (477 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تاثیر برنامه های درسی در ایفای نقش ها و وظایف، انجام پژوهش برای شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری است. مطالعات تطبیقی یکی از راهبردهای ارتقای کیفیت و اعتباریابی نظام های آموزشی می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دوره ی دکتری پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری مک مستر کانادا انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر بر اساس رویکرد توصیفی- تطبیقی و با استفاده از الگوی برودی در سال 1402 صورت گرفت و طی آن اجزای اصلی و شاخص های مهم برنامه های درسی مورد نظر بر اساس چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: اساس برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و دانشکده پرستاری مک مستر شامل آموزش، پژوهش و پایان نامه است اما در فلسفه، ماموریت، اهداف و چشم انداز ، نحوه پذیرش دانشجو، ساختار برنامه ها تفاوت هایی دارند.
نتیجه گیری: در برنامه دکتری پرستاری ایران، انتظارات از دانش آموختگان این دوره کاملا مشخص نمی باشد و از طرفی پاسخگویی مؤثری به نیازهای سلامتی جامعه را نداشته است، بنابراین ضرورت بازبینی برنامه و تخصصی شدن این دوره بر اساس اهداف برنامه ریزی شده می باشد.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، دکتری پرستاری، مطالعه تطبیقی، مک مستر، ایران
متن کامل [PDF 240 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/3/27 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار: 1402/9/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها