[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 19، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
سبک مدیریت تضاد پرستاران در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان
اشرف گنج خانی ، مریم اسماعیلی ، حدیث اشرفی زاده ، فاطمه حاجی بابایی* ، شیما حقانی
دانشیار پرستاری، گروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، hajibabaeefateme@yahoo.com
چکیده:   (272 مشاهده)
مقدمه: امروزه با وجود پیچیدگی‌های‌ روز افزون در سازمان‌ها، تضاد پدیده‌ای طبیعی در زندگی حرفه‌ای و شخصی کارکنان شده است. تضاد در بین پرستاران، مسئله بسیار مهم در سازمان های ارائه دهنده خدمات محسوب می‌شود و مدیریت تضاد، فرایندی سیستماتیک و هدفمند در یافتن راه‌حل‌های رضایت‌بخش برای طرفین درگیر در تضاد می باشد. این مطالعه با هدف "تعیین سبک مدیریت تضاد پرستاران در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان" انجام شد.
روش کار: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی و از نوع همبستگی است که در سال 1399 در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. 180پرستار دارای معیارهای ورود با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی با تخصیص متناسب از سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در این مطالعه شامل سؤالات مربوط به اطلاعات دمو­گرافیک و پرسشنامه سبک‌های مدیریت تضاد توماس کیلمن بود که توسط پرستاران به صورت خودگزارش دهی تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون،t  مستقل، آنالیز واریانس و در نرم‌افزار SPSS نسخه 25 مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: فراوانی سبک مدیریت تضاد در پرستاران به ترتیب شامل سبک مصالحه با (2/37 درصد) سبک سازش با (3/33 درصد)، سبک اجتناب با (2/12 درصد)، سبک همکاری با (9/8‌ درصد) و در آخر سبک رقابتی با (3/8 درصد) بود. در این میان بیشترین فراوانی مربوط به سبک مصالحه و کمترین آن مربوط به سبک رقابت بود.
نتیجه‌گیری: بروز تضاد اجتناب‌ناپذیر است، اما نحوه مدیریت تضاد تعیین‌کننده نتایج آن است. بنابراین یادگیری نحوه برخورد با تضاد اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که پرستاران باید بتوانند به طور مؤثر در روند حل آن مشارکت کنند و هنگام برخورد با تضاد نگرشی سازنده اتخاذ نمایند تا از پرستاری و مراقبتی مطمئن و مؤثر اطمینان حاصل کنند. همچنین این آموزش برای مدیران سازمان نیز ضروری می‌باشد چرا که آنان باید بروز تضاد را به موقع شناسایی و علل آن‌را تشخیص دهند و به طور مؤثر در هدایت و حل تضاد اقدام نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت تضاد، پرستار، بیمارستان
     
نوع مطالعه: مدیریت پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/10/2 | پذیرش: 1402/11/18 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gangkhani A, Esmaeili M, Ashrafizadeh H, Hajibabaee F, Haghghani S. Conflict management style of nurses in hospitals affiliated with Zanjan University of Medical Sciences. IJNR 2024; 19 (3)
URL: http://ijnr.ir/article-1-2865-fa.html

گنج خانی اشرف، اسماعیلی مریم، اشرفی زاده حدیث، حاجی بابایی فاطمه، حقانی شیما. سبک مدیریت تضاد پرستاران در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1403; 19 (3)

URL: http://ijnr.ir/article-1-2865-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657