[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) ::
جلد 20 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف‌پذیری شناختی، استرس شغلی و خشنودی شغلی پرستاران
سیدمحمدجواد موسوی نیا ، نسرین ارشدی* ، کیومرث بشلیده ، بهرام پیمان نیا
دانشگاه شهید چمران اهواز ، narshadi@scu.ac.ir
چکیده:   (32 مشاهده)
مقدمه: پرستاران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های نظام سلامت، به‌طور مداوم با استرس‌های شغلی، و فشارهای کاری مواجه هستند که می‌تواند به کاهش انعطاف‌پذیری شناختی، افزایش استرس شغلی و کاهش خشنودی شغلی منجر شود. براین اساس هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف‌پذیری شناختی، استرس شغلی و خشنودی شغلی پرستاران بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه‌ماهه بود. جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر خرم‌آباد در سال ۱۴۰۳ بود. از میان ۳۴۶ پرستار، ۳۰ نفر با پایین‌ترین نمره انعطاف‌پذیری شناختی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۴۰ دقیقه‌ای آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کرد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983)، مقیاس خشنودی شغلی آیرونسون و همکاران (1989) و پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) بود. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب افزایش معنادار انعطاف‌پذیری شناختی (η²=0.67, P<0.001)، کاهش استرس شغلی (η²=0.78, P<0.001) و افزایش خشنودی شغلی (η²=0.69, P<0.001) در گروه آزمایش شد و این اثرات در مرحله پیگیری سه‌ماهه نیز پایدار ماند.
نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند به‌عنوان مداخله‌ای اثربخش در ارتقای منابع روان‌شناختی پرستاران و بهبود وضعیت حرفه‌ای آنان در محیط‌های کاری پرتنش به‌کار گرفته شود. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد به‌عنوان بخشی از آموزش‌های ضمن خدمت پرستاران در نظام سلامت ادغام گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، انعطاف‌‌پذیری شناختی، استرس شغلی و خشنودی شغلی
     
نوع مطالعه: مدیریت پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1404/6/27 | پذیرش: 1404/7/13 | انتشار: 1404/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavinia S, arshadi N, Beshlideh K, Peymannia B. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Training on Cognitive Flexibility, Job Stress, and Job Satisfaction among Nurses. IJNR 2025; 20 (5)
URL: http://ijnr.ir/article-1-3041-fa.html

موسوی نیا سیدمحمدجواد، ارشدی نسرین، بشلیده کیومرث، پیمان نیا بهرام. بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف‌پذیری شناختی، استرس شغلی و خشنودی شغلی پرستاران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (5)

URL: http://ijnr.ir/article-1-3041-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4725