بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف
|
فرحناز جوکار* ، زهرا طاهری ازبرمی ، حیران پورنجف |
، farajov@gmail.com |
|
چکیده: (27147 مشاهده) |
چکیده پژوهش:
زمینه:
آموزش و القا یکسری نقش های کلیشه ای از طریق خانواده، مدرسه و رسانه های ارتباط جمعی می تواند برچگونگی نگرش هر دو جنس بر نقش خود تأثیر بگذارد. اصل مهمی که امروزه مطرح است نه تفاوتهای جنسی میان دختر و پسر بلکه رفتارهای جنسیتی مربوط به دختر و پسر است به نحوی که دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خویش احساس رضایت کنند که این موجب سلامت روحی آنان خواهد شد. لذا تحقیقی با هدف تعیین نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف در شهر ایلام انجام شد.
روش کار:
در یک پژوهش توصیفی-تحلیلی 402 دانش آموز(206 پسر و 196 دختر) مقاطع آخر ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند .حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به میزان 50% و دقت پنج صدم برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و پایائی آن از طریق محاسبه آلفاکرونباخ(7/0) محاسبه گردید.کلیه داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری spssوبا استفاده از روشهای آماری توصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها:
نتایج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسیتی خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسیتی دختران، 5/69% ازدختران نگرش مثبت و 74% از پسران نگرش منفی داشتند (000=P) در رابطه با نقش جنسیتی پسران، 76٪ از پسران نگرش مثبت و 38٪ از دختران نگرش منفی داشتند(05/0P>). بین مدرسه محل تحصیل، سال تحصیلی، منطقه یا محل زندگی، شغل مادر، تماشا کردن تلویزیون و مطالعه غیر درسی با نحوه نگرش ارتباط معنی داری دیده شد(05/0>P).
بحث و نتیجه گیری:
با توجه به نتایج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسیتی دختران نگرش منفی داشتند. مسلماً با آموزش و آگاه سازی والدین و اولیاء مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس می توان در جهت ایجاد جوّ مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام های مؤثری برداشت. البته نقش کتب درسی، صدا و سیما و رسانه های جمعی را نمی توان نادیده انگاشت. |
|
واژههای کلیدی: کلید واژه ها: جنسیت، دانش اموز، نقش جنسیتی، نگرش |
|
متن کامل [PDF 713 kb]
(134 دریافت)
|
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی |
موضوع مقاله:
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...) دریافت: 1388/7/16 | پذیرش: 1390/10/7 | انتشار: 1390/10/25
|
|
|
|