واضحسازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت
|
فروغ رفیعی ، سرور پرویزی ، حمیرا خدام* ، ندا مهرداد ، حمید پیروی |
، homeira_khoddam@yahoo.com |
|
چکیده: (30218 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم میخورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضحسازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه، صورت پذیرفت.
روش: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحلهای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009، 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگیها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد.
یافتهها: طبق تحلیل انجام شده ویژگیهای اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل، تأکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. براساس یافتهها، ترجمان موفقیتآمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه مؤثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت.
نتیجهگیری: با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیدهای نسبتاً ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم حاضر میتواند با واضحسازی مفهوم راه را برای انجام فعالیتهای گستردهتر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد. |
|
واژههای کلیدی: واضحسازی، ترجمان دانش، پرستاری، تحلیل مفهوم، واکر و اوانت |
|
متن کامل [PDF 732 kb]
(211 دریافت)
|
نوع مطالعه: تئوریهای پرستاری |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1388/9/12 | پذیرش: 1390/10/30 | انتشار: 1391/1/27
|
|
|
|