:: جلد 1، شماره 3 - ( زمستان 1385 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 54-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط
مولود فرمهینی فراهانی* ، زهرا کاشانی نیا ، محمد علی حسینی ، اکبر بیگلریان
چکیده:   (45188 مشاهده)
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط مولود فرمهینی فراهانی ، زهرا کاشانی‌نیا ، دکتر محمدعلی حسینی ، دکتر اکبر بیگلریان چکیده مقدمه: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقای نتایج بهداشتی درمانی، برقراری ارتباط مناسب بین پرستاران و بیماران می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط انجام شده است. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای امام خمینی و ولیعصر اراک در بخش های داخلی و عفونی به روش تمام شماری انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.80 نفر از بیماران همان بخش ها به روش نمونه‌گیری در دسترس (در دو گروه آزمون و کنترل) در هر مرحله از این مطالعه شرکت داشتند. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شد. سپس اطلاعات در مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله جمع آوری گردید. بعد از مرحله اول، کارگاه آموزشی مهارتهای ارتباطی برای پرستاران گروه آزمون در دو روز بمدت 8 ساعت برگزار شد. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری تی زوجی، تی و مربع کای تجزیه و تحلیل شد. مقدار P کمتر از 05/0 معنی دار لحاظ گردید. یافته ها: نتایج نشان داد بین رضایتمندی بیماران در مرحله قبل و بعد از مداخله درگروه آزمون اختلاف معنی داری وجود دارد (P=0/001). همچنین بعد از اجرای برنامه آموزشی بین رضایتمندی بیماران در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی داری دیده شد(P=0/001). بحث و نتیجه گیری: یافته های این بررسی نشان می دهد که آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران تأثیر مثبت داشته است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برنامه های آموزشی مهارتهای ارتباطی برای پرستاران بطور مدون به اجرا درآید تا کیفیت مراقبت از مددجویان بالا رفته و رضایتمندی بیماران نیز افزایش یابد. واژه های کلیدی: آموزش، مهارتهای ارتباطی، پرستاران، رضایتمندی، بیماران
واژه‌های کلیدی: تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به پرستاران بر رضایتمندی بیماران از نحوه برقراری ارتباط
متن کامل [PDF 130 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1386/12/8 | انتشار: 1385/12/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 1، شماره 3 - ( زمستان 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها