چکیده
مقدمه: انگیزه عامل مهمی در یادگیری، کسب مهارت و نهایتاً موفقیت تحصیلی دانشجویان محسوب میشود. با توجه به حیاتی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشتههای پرستاری و مامایی، این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در آن تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به روش نمونه برداری از نوع طبقهای- خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه انگیزه که حاوی 10 عامل انگیزشی بود که در دو بخش عوامل مربوط به انگیزه درونی و عوامل مربوط به انگیزه بیرونی مورد بررسی قرار گرفت که از روایی محتوا و پایایی به روش آلفا کرونباخ (80/0) استفاده شد. سپس دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت که از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمونهای t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز کلی انگیزه دانشجویان نسبت به انتخاب رشته خود 43/6±46/33 بود که در حد متوسط قرار دارد. عوامل مربوط به انگیزه درونی امتیاز بالاتری نسبت به عوامل مربوط به انگیزه بیرونی کسب نمود. بر اساس آزمون t اختلاف معناداری بین دانشجویان پرستاری و مامایی در عوامل انگیزشی مانند اعتبار و منزلت اجتماعی شغل (001/0p<)، صلاح اندیشی والدین (034/0=p)، امکان بهرهمندی از امکانات رفاهی بیشتر (037/0=p) و داشتن بازار کار بیشتر (001/0p<) وجود داشت که سه عامل اول در دانشجویان مامایی بیشتر بود. بر اساس آزمون آنالیز واریانس بین میزان انگیزه دانشجویان با تحصیلات پدر (006/0=p) و شغل مادر (004/0=p) اختلاف معناداری وجود داشت همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با افزایش ترم تحصیلی (009/0=p) و سن (008/0=p) دانشجویان میزان انگیزه درونی کاهش داشت.
نتیجهگیری: بر طبق نتایج مطالعه، میزان انگیزه دانشجویان نسبت انتخاب رشته تحصیلی در سطح متوسط بود و میزان انگیزه درونی آنها در طول تحصیل کاهش یافته است. لذا میتوان با برنامهریزی صحیح موجبات تقویت انگیزه و جلوگیری از خدشهدار شدن انگیزه درونی را از طریق ایجاد بستر مناسب در زمینه سازماندهی برنامههای آموزشی و توسعه هویت حرفهای و در نتیجه فرصت مناسب جهت عملکرد بهتر برای دانشجویان فراهم نمود.
dalir Z, shojaeean Z, khodabandehloo Z. Survey on the Motivation of Nursing and Midwifery Students toward Their Field of Study Selection- Nursing and Midwifery School-1387. IJNR 2011; 6 (20) :44-51 URL: http://ijnr.ir/article-1-800-fa.html
دلیر زهرا، شجاعیان زهرا، خدابنده لو زهرا. بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1390; 6 (20) :44-51