بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم
|
فاطمه تیموری ، فاطمه الحانی* ، انوشیروان کاظم نژاد |
دانشگاه تربیت مدرس ، alhani-f@modares.ac.ir |
|
چکیده: (46855 مشاهده) |
مقدمه: آسم بیماری شایعی در کودکان است که باعث کاهش سطح کیفیت زندگی آنان شده و اثرات قابل توجهای بر کارکرد خانواده دارد. یکی از نقشهای اساسی پرستاران ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران میباشد. لذا این پژوهش به منظور، بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام شد.
روش: روش این مطالعه نیمه تجربی با نمونهگیری خوشهای تصادفی میباشد. از مناطق 19 گانه شهر تهران منطقه 9 به طور تصادفی و از آن منطقه 7 مدرسه ابتدایی پسرانه به طور تصادفی انتخاب و این مدارس به طور تصادفی به دو گروه کنترل (3مدرسه) و آزمون (4 مدرسه) تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار کیفیت زندگی عمومی و آسم کودک بود. روایی و پایایی ابزارها سنجش و الگوی توانمندسازی شامل 4 گام (ارتقای دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه آزمون اجرا و پرسشنامهها قبل و بعد از مداخله تکمیل گردیدند.
یافتهها: قبل از مداخله دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای دموگرافیک و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان و بعد از مداخله با آزمون t مستقل از نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم بین دو گروه اختلاف معناداری مشاهده گردید و نیز با انجام آزمون t زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم تفاوت معناداری (0001/0p<) مشاهده شد.
نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن الگو برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم تحقیق و اجرای این الگو در سطح وسیعتر و برای سایر ردههای سنی پیشنهاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: الگوی توانمندسازی خانواده محور، کیفیت زندگی، کودک سن مدرسه، آسم، پرستار |
|
متن کامل [PDF 235 kb]
(88 دریافت)
|
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1390/3/8 | انتشار: 1390/1/26
|
|
|
|