[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 7، شماره 25 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 7 شماره 25 صفحات 53-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن
اکرم ثناگو ، محمدرضا مجنونی ، لیلا مهستی جویباری* ، سامیه عنا ، سهیلا کلانتری
د ع پ گلستان ، Lm_jouybari@yahoo.com
چکیده:   (38422 مشاهده)
ه: خطاهای بالینی تهدید جدی در امنیت بیمار هستند. مراکز آموزشی درمانی به دلیل برخورداری از دانشجویانی که در حال یادگیری‌اند، به شدت در معرض بروز طیفی از خطاهای پزشکی می‌باشند. هدف از این مطالعه بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن بوده است. روش: در این مطالعه که با رویکرد کیفی در سال 1389 انجام شده است ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه ساختار، متعامل و عمیق بوده است. بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف با 30 دانشجوی دختر و پسر پرستاری از ترم‌های مختلف تحصیلی مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه ضبط، دست‌نویس و داده‌ها مطابق روش تحلیل محتوای «مورس» آنالیز شد. یافته‌ها: دانشجویان مفهوم خطا در بالین را مترادف با به خطر افتادن جان بیمار و صدمه به بیمار می‌دانستند. عمده خطاهای رخ داده «دارویی و رویه‌های مراقبتی درمانی» و تجربه مقابله‌ای کارآموزان در برابر خطاهای مراقبتی «پنهان کردن» بوده است. آشکار شدن خطای مراقبتی با عصبانیت کادر درمانی مراقبتی، همراهان بیمار و مربی، ترس و عذاب وجدان فراگیران می‌شده است. شرکت‌کنندگان در مطالعه «عدم درخواست برای راهنمایی، آگاه نبودن، نظارت نداشتن مربی» را از عوامل مرتبط با بروز خطاهای بالینی به هنگام کارآموزی و یا کارورزی می‌دانستند. بیشترین خطا در زمانی بوده است که به کارآموز دستورات شفاهی داده می‌شد. نتیجه‌گیری: تجربیات دانشجویان نشان داد که خطا در بالین اجتناب‌ناپذیر است و شیوه مقابله‌ای آن‌ها پنهان کردن می‌باشد. ضروری است دانشجویان شیوه‌های اخلاقی و قانونی مدیریت خطای بالینی را بیاموزند. ضرورت وجود برنامه‌های گزارش‌دهی خطاهای بالینی جهت برنامه‌ریزی به حداقل رساندن آن‌ها بسیار مهم می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: خطای بالین، دانشجوی پرستاری، حقوق بیمار، ایمنی بیمار، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 690 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: مدیریت پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1391/4/18 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sanago A, majnoni M R, mahasti joybari L, ghana S, kalantari S. Studying the nursing students experiences of clinical errors and dealing with them. IJNR 2012; 7 (25) :45-53
URL: http://ijnr.ir/article-1-1031-fa.html

ثناگو اکرم، مجنونی محمدرضا، مهستی جویباری لیلا، عنا سامیه، کلانتری سهیلا. بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1391; 7 (25) :45-53

URL: http://ijnr.ir/article-1-1031-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7، شماره 25 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645