[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 81-72 برگشت به فهرست نسخه ها
درک دانشجویان پرستاری از وضعیت موجود و مورد انتظار محیط آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران
ندا مهرداد* ، وحید پاک‌پور ، ربابه شکرابی ، حمید حقانی ، صدیقه سلیمی
، neda@iums.ac.ir
چکیده:   (16609 مشاهده)
مقدمه: محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری دانشجویان پرستاری می‌باشد. هرگونه اختلاف بین محیط بالینی واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری می‌تواند منجر به کاهش علاقه دانشجویان پرستاری به محیط‌های بالینی و افت عملکرد بالینی آنان گردد. هدف از این مطالعه مقایسه درک دانشجویان پرستاری از وضعیت موجود و مورد انتظار محیط-های آموزش بالینی بود. روش‌: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی می‌باشد که در ترم اول تحصیلی سال تحصیلی 89-1388 انجام گرفت. در این مطالعه 217 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ایران شرکت نمودند. پژوهشگر در آخرین روز کارآموزی، در محیط بالینی دانشجویان حاضر شده و پس از ارایه اطلاعات لازم پیرامون اهداف پژوهش هر دو نسخه پرسشنامه را به طور هم‌زمان به دانشجو تحویل داده و پس از تکمیل جمع‌آوری نمود. برای جمع‌آوری داده‌ها از «سیاهه محیط آموزشی بالینی» استفاده شد که حاوی 42 سؤال در 6 حیطه می‌باشد. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از ویرایش 16 نرم‌افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافته‌ها: آزمون تی‌زوج نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده از وضعیت مورد انتظار و وضعیت موجود محیط آموزش بالینی در حیطه‌های مورد بررسی تفاوت وجود دارد (001/0p<). به عبارت دیگر انتظارات دانشجویان از محیط آموزش بالینی، در هیچ یک از حیطه‌های مورد بررسی برآورده نشده بود. نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری درک مثبتی از محیط آموزش بالینی نداشته و درک آنان از وضعیت موجود محیط آموزش بالینی با وضعیت مورد انتظار تفاوت فاحشی دارد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، محیط آموزش بالینی
     
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/12/13 | انتشار: 1392/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrdad N, Pakpour V, Shekarabi R, Haghani H, Salimi S. Nursing students’ perceptions regarding actual and expected Iran University of Medical Sciences clinical learning environment. IJNR 2014; 8 (4) :72-81
URL: http://ijnr.ir/article-1-1308-fa.html

مهرداد ندا، پاک‌پور وحید، شکرابی ربابه، حقانی حمید، سلیمی صدیقه. درک دانشجویان پرستاری از وضعیت موجود و مورد انتظار محیط آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (4) :72-81

URL: http://ijnr.ir/article-1-1308-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710