مقدمه: محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری دانشجویان پرستاری میباشد. هرگونه اختلاف بین محیط بالینی واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری میتواند منجر به کاهش علاقه دانشجویان پرستاری به محیطهای بالینی و افت عملکرد بالینی آنان گردد. هدف از این مطالعه مقایسه درک دانشجویان پرستاری از وضعیت موجود و مورد انتظار محیط-های آموزش بالینی بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی میباشد که در ترم اول تحصیلی سال تحصیلی 89-1388 انجام گرفت. در این مطالعه 217 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ایران شرکت نمودند. پژوهشگر در آخرین روز کارآموزی، در محیط بالینی دانشجویان حاضر شده و پس از ارایه اطلاعات لازم پیرامون اهداف پژوهش هر دو نسخه پرسشنامه را به طور همزمان به دانشجو تحویل داده و پس از تکمیل جمعآوری نمود. برای جمعآوری دادهها از «سیاهه محیط آموزشی بالینی» استفاده شد که حاوی 42 سؤال در 6 حیطه میباشد. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از ویرایش 16 نرمافزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: آزمون تیزوج نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده از وضعیت مورد انتظار و وضعیت موجود محیط آموزش بالینی در حیطههای مورد بررسی تفاوت وجود دارد (001/0p<). به عبارت دیگر انتظارات دانشجویان از محیط آموزش بالینی، در هیچ یک از حیطههای مورد بررسی برآورده نشده بود.
نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری درک مثبتی از محیط آموزش بالینی نداشته و درک آنان از وضعیت موجود محیط آموزش بالینی با وضعیت مورد انتظار تفاوت فاحشی دارد.
Mehrdad N, Pakpour V, Shekarabi R, Haghani H, Salimi S. Nursing students’ perceptions regarding actual and expected Iran University of Medical Sciences clinical learning environment. IJNR 2014; 8 (4) :72-81 URL: http://ijnr.ir/article-1-1308-fa.html
مهرداد ندا، پاکپور وحید، شکرابی ربابه، حقانی حمید، سلیمی صدیقه. درک دانشجویان پرستاری از وضعیت موجود و مورد انتظار محیط آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (4) :72-81