[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 80-72 برگشت به فهرست نسخه ها
استقرار مدیریت تغییر در دانشکده‌های پرستاری و مامایی: یک مطالعه کیفی
آلیس خاچیان* ، مهرنوش پازارگادی ، هومان منوچهری ، علیرضا اکبرزاده
، Alicekhach@yahoo.com
چکیده:   (13315 مشاهده)
مقدمه: دانشکده‌های پرستاری و مامایی محیطی علمی است و حضور اعضای هیأت علمی به عنوان افرادی آگاه و مطلع، مدیران چنین مراکزی را ملزم به به‌کارگیری مدیریت تغییر می‌نماید تا براساس آن بتوانند تغییرات مورد نیاز را در چنین سازمان‌های آموزشی به اجرا گذارند زیرا که مدیریت تغییر یکی از مهم‌ترین مباحث علم مدیریت به شمار می‌رود و امروزه سازمان‌های آموزشی با آن مواجه هستند. لذا این پژوهش با هدف تبیین و شناسایی دیدگاه‌های موجود مدیران و اعضای هیأت علمی دانشکده‌های پرستاری و مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور استقرار مدیریت تغییر در دانشکده‌ها طراحی گردیده است تا پایه‌ای برای پژوهش‌های بعدی که در این رابطه انجام خواهد پذیرفت باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی اکتشافی است و جامعه پژوهش شامل مدیران دانشکده‌های پرستاری و مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهر تهران بوده و نمونه‌های پژوهش به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شده‌اند. اطلاعات از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته جمع‌آوری شده است و تجزیه و تحلیل متن مصاحبه‌های استخراج شده به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام پذیرفته است و در نهایت الگو استخراج گردید. یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان 10 نفر بوده‌اند که پس از انجام مصاحبه‌ها، کدهای مفهومی استخراج گردید و سپس کدها به چند مفهوم اصلی دسته‌بندی شدند به طوری که 15 تم استخراج شده در سه درون‌مایه اصلی فرآیند تغییر، محیط برون سازمانی و محیط درون سازمانی قرار گرفتند که موارد در الگوی مدیریت تغییر لحاظ گردید و جزییات مربوطه نیز تدوین شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که استفاده از مدیریت تغییر، فرآیند پیچیده‌ای است که رهبری و مدیریت از یک طرف و از طرف دیگر آموزش و منابع و تسهیلات از عوامل مهم در به‌کارگیری آن می‌باشند. براساس نتایج مطالعه، دیدگاه موجود مدیران دانشکده‌های پرستاری و مامایی در به‌کارگیری مدیریت تغییر مثبت است و این مطالعه ضرورت به‌کارگیری مدیریت تغییر در دانشکده‌های پرستاری و مامایی را به منظور ایجاد تغییرات برنامه‌ریزی شده، مورد تأکید قرار می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: تغییر، مدیریت تغییر، دانشکده‌های پرستاری و مامایی
متن کامل [PDF 706 kb]   (1493 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/4/9 | انتشار: 1393/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khachian A, Pazargadie M, - Manoochehri H, Akbarzadeh A. A qualitative study of managers' perspectives related to change management in schools of nursing and midwifery. IJNR 2014; 9 (2) :72-80
URL: http://ijnr.ir/article-1-1360-fa.html

خاچیان آلیس، پازارگادی مهرنوش، منوچهری هومان، اکبرزاده علیرضا. استقرار مدیریت تغییر در دانشکده‌های پرستاری و مامایی: یک مطالعه کیفی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1393; 9 (2) :72-80

URL: http://ijnr.ir/article-1-1360-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645