[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 10، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر9-12 ساله در ارتباط با بهداشت بلوغ
محبوبه حیدری* ، ماندانا میر محمد علی ئی ، زهره خاکبازان ، محمود محمودی
، mahboobehheydari@yahoo.com
چکیده:   (24836 مشاهده)
مقدمه: نوجوانان در دوران بلوغ با بسیاری از تغییرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسائل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آینده تأثیر منفی بر سلامت روانی و خودکارآمدی آنها داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر 9-12 ساله در مدارس ابتدایی استان البرز انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است، که روی270 دانش آموز دختر9-12 ساله مدارس ابتدایی، که سابقه شرکت در برنامه های آموزشی بهداشت بلوغ را نداشتند، در سال 1392 انجام گرفته است. دانش آموزان به سه گروه 90 نفره (2 گروه مداخله و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. در گروه آزمون اول، ارائه سخنرانی آموزش بهداشت بلوغ و در گروه آزمون دوم، ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر بود. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه داده ها در سه گروه از آزمون های آماری کای اسکوئر، فیشر، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و توکی استفاده شد. یافته ها: مقایسه اختلاف میانگین نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش (اثر آموزش) نسبت به گروه کنترل در هر دو گروه مداخله اختلاف آماری معنادار (0/001>P) نشان داد. اختلاف میانگین نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش در گروه بسته آموزشی نیز بیشتر از گروه سخنرانی بوده و از نظر آماری اختلاف معناداری را نشان داد (0/001>P). نتیجه گیری: مقایسه میانگین تفاضل نمرات در دو گروه، حاکی از مؤثرتر بودن بسته آموزشی در افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی بوده است. ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ به عنوان یک روش آموزشی مؤثر در جهت افزایش خودکارآمدی دانش آموزان دختر پیشنهاد می گردد.
واژه‌های کلیدی: بهداشت بلوغ، خودکارآمدی، روش های آموزشی، سخنرانی، بسته آموزشی، دانش آموز دختر
متن کامل [PDF 524 kb]   (15122 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/12/25 | انتشار: 1394/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari M, Mir Mohammad Ali M, Khakbazan Z, Mahmoodi M. The study of comparison of two educational methods of lecture and training package on self-efficacy 9-12 years old girls students in relation with adolescent health. IJNR 2015; 10 (1) :1-12
URL: http://ijnr.ir/article-1-1476-fa.html

حیدری محبوبه، میر محمد علی ئی ماندانا، خاکبازان زهره، محمودی محمود. بررسی مقایسه ای تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر9-12 ساله در ارتباط با بهداشت بلوغ. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1394; 10 (1) :1-12

URL: http://ijnr.ir/article-1-1476-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645