[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه ی تماشای تلویزیون با هوش هیجانی و سلامت روان دانش آموزان دوم دبیرستان شهر شوشتر در سال تحصیلی94-1393
احمد محمودی کوهی ، سمیه بساک* ، یعقوب مدملی
دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران. ، sb.psychnurse@yahoo.com
چکیده:   (10765 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات مختلف نشان داده تلویزیون بر رفتار و روان دانش آموزان تأثیر دارد بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین رابطه تماشای تلویزیون با هوش هیجانی و سلامت روان انجام گرفت. روش: پژوهش پیش رو یک پژوهش، توصیفی و تحلیلی است که بر روی 241 نفر از دانش آموزان سال دوم دبیرستان شهرستان شوشتر در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام گرفت. دانش آموزان در حضور پژوهشگران و با آموزش آنها اقدام به تکمیل پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز و همین طور پرسشنامه سلامت روان و چک لیست دموگرافیک به روش خود اظهاری کردند. یافته ها توسط نرم افزار spss-16 و آزمون های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از 241 نفر آزمودنی تعداد 133 نفر مذکر و 108 نفر نیز مونث بودند. در رابطه با میزان تماشای تلویزیون در روز 5/51% آزمودنی ها کمتر از 2 ساعت، 4/39% بین 2 تا 4، و بقیه بیشتر از 4 ساعت در روز وقت خود را به تلویزیون اختصاص می دادند. بین سلامت روان و تماشای تلویزیون در مطالعه انجام شده همبستگی آماری معناداری گزارش نگردید (P>0/05) (r=0/026) در حالی که بین تماشای تلویزیون و هوش هیجانی همبستگی معنادار آماری بدست آمد (P=0.015) (r=-0/157). نتیجه گیری: نتایج نشان داد با افزایش زمان تماشای تلویزیون، هوش هیجانی پایین تری در این دانش آموزان بدست آمد. پیشنهاد می شود با توجه به تاثیر محتوای برنامه های تلویزیون بر رفتار، تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، سلامت روان، تماشای تلویزیون
متن کامل [PDF 272 kb]   (2471 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/3/5 | پذیرش: 1396/10/10 | انتشار: 1396/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi kouhi A, Bosak S, Madmoli Y. The relationship between watching TV with emotional intelligence and mental health of high school students in Shushtar in 2014-15. IJNR 2016; 11 (2) :1-9
URL: http://ijnr.ir/article-1-1711-fa.html

محمودی کوهی احمد، بساک سمیه، مدملی یعقوب. بررسی رابطه ی تماشای تلویزیون با هوش هیجانی و سلامت روان دانش آموزان دوم دبیرستان شهر شوشتر در سال تحصیلی94-1393. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (2) :1-9

URL: http://ijnr.ir/article-1-1711-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645