[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 77-68 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان پرستاری در اولین تجربه کارآموزی
خدیجه حاتمی پور* ، فلورا رحیم آقایی ، ویدا دلفان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران ، kh_hatamipour@yahoo.com
چکیده:   (9778 مشاهده)
مقدمه: سلامت معنوی یگانه نیروی مورد هدف است که ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی انسان را متاثر می سازد. ایجاد و حفظ سلامت معنوی نقش مهمی در کاهش اضطراب دانشجویان ایفا می کند. از این رو این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان پرستاری در بدو ورود به کارآموزی صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل مقطعی اجرا شد. در این مطالعه، 189 دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های سلامت معنوی پالوتزین- الیسون و اضطراب بک انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و Z فیشر با کمک نرم افزار اس پی اس اس نسخه 18 انجام گردید. یافته ها: سلامت معنوی بیشتر دانشجویان (69/3درصد) بالا بوده است. اکثریت دانشجویان (41/8درصد) اضطراب خفیف داشتند. بین سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان در زمان ورود به کارآموزی، ارتباط معنی دار و منفی وجود داشت (01/0>P، 0/255-=r). بین ابعاد سلامت معنوی شامل سلامت مذهبی (0/088=P) و سلامت وجودی ( 0.001>P) با میزان اضطراب رابطه معنی دار و منفی دیده شد. نتایج Z فیشر نشان داد که بین سلامت معنوی و اضطراب بر حسب جنس تفاوت معنی داری وجود داشت (20/0=p، 2/33-= Z) ولی بر حسب عملکرد تحصیلی، نتایج رابطه معنی داری را نشان نداد (0/54=P، 60/0-=Z). تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سلامت معنوی، سلامت وجودی و سلامت مذهبی می توانند میزان اضطراب را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد افزایش سلامت معنوی و بخصوص سلامت مذهبی موجب کاهش اضطراب دانشجویان در بدو ورود به کارآموزی می گردد. سیاستگذاران و مجریان برنامه های آموزشی پرستاری و مامایی باید با فراهم آوردن محتوا و محیط آموزشی مناسب و اتخاذ راهبردهای آموزش موثر، زمینه ارتقای سلامت معنوی دانشجویان را در طول تحصیل فراهم سارند.
واژه‌های کلیدی: سلامت معنوی، اضطراب، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 293 kb]   (2304 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/3/5 | انتشار: 1395/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatamipour K, Rahimaghaee F, Delfan V. The relationship between spiritual health and anxiety in nursing student in training at the time of entry into the school. IJNR 2016; 11 (2) :68-77
URL: http://ijnr.ir/article-1-1718-fa.html

حاتمی پور خدیجه، رحیم آقایی فلورا، دلفان ویدا. ارتباط سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان پرستاری در اولین تجربه کارآموزی . نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (2) :68-77

URL: http://ijnr.ir/article-1-1718-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645