[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز
سیده لیلا داوری ، بهروز رضایی**
دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فلاورجان، اصفهان ، ایران ، beh.rezaei@gmail.com
چکیده:   (6417 مشاهده)
مقدمه: بیمارستانها از نظر یادگیری سازمانی در جایگاه ویژه ای قرار دارند و پرستاران به عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستانها نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا می کنند.  این پژوهش باهدف مقایسه قابلیت یادگیری از دیدگاه پرستاران در بین بیمارستانهای دولتی وخصوصی شیراز انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی مقایسه ای و مقطعی است. جامعه پژوهش شامل تمامی پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شیراز در سال 1394بود. تعداد 297 نفر از کارکنان که حداقل یکسال سابقه کار داشته و تمایل به مشارکت داشتند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی گومژ و همکاران (2005) در چهار بعد تعهد مدیریت، دید سیستمی، انتقال دانش و فضای باز و آزمایشگری جمع اوری شد. روایی این پرسشنامه به روش روایی محتوا و پایایی ان با ضریب آلفای 0/83در مطالعات قبل تایید شده بود. داده ها با استفاده از ازمونهای تی مستقل، انالیز واریانس و ضریب هم بستگی  در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمرات یادگیری سازمانی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی به ترتیب 10/95±58/90، 10/38±55/82 بود  و در سطح متوسط ارزیابی شد. ابعاد تعهد مدیریت (0/001=p) و فضای باز و آزمایش گری (0/001=p) در کارکنان بیمارستانهای دولتی بطور معناداری بالاتر بود اما در ابعاد انتقال دانش و دید سیستمی اختلاف معنادار نبود (0/05 نتیجه گیری: با توجه به اینکه قابلیت یادگیری سازمانی پرستاران در سطح متوسط بود  پیشنهاد می‌گردد مدیران پرستاری با داشتن دید سیستمی و ایجاد فضای باز، و مشارکت دادن پرستاران در تصمیم گیریها، شرایط لازم برای انتقال دانش و  یادگیری سازمانی و ارتقا قابلیت های یادگیری سازمانی پرستاران مورد مطالعه را فراهم سازند.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، کارکنان پرستاری، بیمارستان‌های خصوصی، بیمارستان‌های دولتی، یادگیری
متن کامل [PDF 770 kb]   (1603 دریافت)    
نوع مطالعه: مدیریت پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/5/30 | پذیرش: 1395/8/25 | انتشار: 1395/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari S, Rezaei* B. The Comparison of Organizational Learning Capabilities Form the Viewpoint of Nursing Staff Between Public and Private Hospitals of Shiraz. IJNR 2017; 12 (1) :1-8
URL: http://ijnr.ir/article-1-1774-fa.html

داوری سیده لیلا، رضایی* بهروز. مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1396; 12 (1) :1-8

URL: http://ijnr.ir/article-1-1774-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645