[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 65-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر درمان کوتاه مدت راه حل محور بر افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر
امین براتیان ، آرمان سلیمی ، فریده مقیم ، محمد شاکرمی ، رضا داورنیا*
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، rezadavarniya@yahoo.com
چکیده:   (8606 مشاهده)

مقدمه: عزت نفس، پدیده‌ای روانشناختی است که تأثیر قاطعی بر ابعاد عاطفی و شناختی انسان دارد و پیش بینی کننده قوی برای رضایت و خشنودی از زندگی است. درمان کوتاه مدت راه حل محور به عنوان یک رویکرد فرانوگرا بر همکاری مشترک درمانگر و مراجع در یافتن راه حل‌ها تاکید دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر درمان کوتاه مدت راه حل محور بر افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش پژوهش تجربی و با بهره گیری از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد می باشد. جامعه این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستان های شهر هشتگرد در سال تحصیلی 92-1393 تشکیل می-دادند. از میان دبیرستانهای دخترانه این شهرستان، یک دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و پس از غربالگری اولیه،24 دانش آموز که نمرات آنها بر اساس نمره برش ابزار پژوهش پایین‌تر از میانگین بود، انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. ابزار سنجش پرسشنامه 58 سوالی عزت نفس کوپر اسمیت (Coopersmith Self-esteem Questionnaire)  (1967) بود که در مراحل پیش آزمون و پس آزمون توسط آزمودنی‌ها تکمیل شد. در این مطالعه، گروه مداخله به مدت شش جلسه دو ساعته به شیوه گروهی و به شکل هفتگی در معرض مداخله درمانی (درمان کوتاه مدت راه حل محور) قرار گرفتند اما برای گروه شاهد درمانی ارائه نگردید. داده‌ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) در نرم افزار آماری SPSS18 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته ها نشان داد که نمرات عزت نفس در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد، افزایش معنی داری داشته است. به عبارت دیگر درمان کوتاه مدت راه حل محور باعث افزایش عزت نفس آزمودنی های گروه مداخله در مرحله پس آزمون شده است. (905/164 = F و 001/0 > P).

نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که درمان کوتاه مدت راه حل محور توانسته در افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر دبیرستانی مؤثر واقع شود. توصیه می‌گردد مشاوران مدارس از این رویکرد درمانی مؤثر و کارآمد در جهت حل مشکلات روانشناختی دانش آموزان بهره ببرند.

واژه‌های کلیدی: درمان کوتاه مدت راه حل محور، عزت نفس، دختران
متن کامل [PDF 462 kb]   (4164 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/7/10 | پذیرش: 1395/7/10 | انتشار: 1395/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baratian A, Salimi A, Moghim F, Shakarami M, Davarniya R. The Effect of Solution-Focused Brief Therapy (SFBT) on Increasing Self-Esteem in Female Students. IJNR 2016; 11 (4) :57-65
URL: http://ijnr.ir/article-1-1809-fa.html

براتیان امین، سلیمی آرمان، مقیم فریده، شاکرمی محمد، داورنیا رضا. تأثیر درمان کوتاه مدت راه حل محور بر افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (4) :57-65

URL: http://ijnr.ir/article-1-1809-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657