ارزشیابی میزان تحقق اهداف آموزش بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP)
|
زهره برزگریاسفدن* ، علی دشتگرد ، زهرا عبادینژاد |
کارشناس ارشد بهداشت محیط، دانشکده پرستاری و مامائی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران |
|
چکیده: (2482 مشاهده) |
مقدمه: آموزش بالینی رکن اساسی و قلب آموزش پرستاری است. حرفه پرستاری، حرفهای مبتنی بر عملکرد است. ارزشیابی تحقق اهداف آموزش بالینی از وظایف اصلی مربیان پرستاری است لذا هدف این مطالعه تعیین میزان دست یابی به اهداف آموزش بالینی در مهارتهای پایه و بنیادین دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی سیپ است.
روش کار: این پژوهش بصورت توصیفی و تحلیلی بر روی 54 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامائی قائن در سال 1396 انجام شد. نمونهها به صورت هدفمند و سرشماری در بخش اطفال انتخاب و بر اساس چک لیستهای تهیه شده بر اساس سرفصل پرستاری بوسیله مشاهده ارزیاب مورد ارزشیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج یافتهها نشان داد که دانشجویان پرستاری در اجرای مهارتهای پایه در سطوح مختلف از خیلی خوب تا ضعیف بودند مثلاً در مهارتهای علائم حیاتی، رگ گیری در سطح خیلی خوب و در ساکشن کردن ضعیف (07/74%) بودند.
نتیجهگیری: دراین مطالعه دانشجویان پرستاری در بعضی از مهارتها دچار نقص هستند و به دلیل اهمیت پرورش مهارتهای پایه دانشجویان پرستاری پیشنهاد میگردد فرصتهای یادگیری بیشتری برای دانشجویان مهیا تا نقاط ضعف برطرف گردد.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، مهارت پایه، الگوی ارزشیابی سیپ، آموزش بالینی، پرستاری |
|
متن کامل [PDF 754 kb]
(2000 دریافت)
|
نوع مطالعه: آموزش پرستاری |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1396/11/13 | انتشار: 1398/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|