[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 30-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش‌آموزان
اشرف طلایی* ، اشرف طلایی ، داود شجاعی‌زاده
دانشکده علوم و فناوری‌های پزشکی، واحد علوم تحقیات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، ashraftalaei@gmail.com
چکیده:   (2714 مشاهده)
مقدمه: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش آموزان بود.
روش کار: این تحقیق از نوع کابردی و از نظر شیوه جمع اوری داده‌ها نیمه تجربی به شکل میدانی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دبیرستانی آموزش و پرورش شهر تهران بودند که نمونه‌ای به حجم 84 نفر برای هرگروه مداخله و کنترل انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه سازه‌های نظریه برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف سیگار از نمونه پرسشنامه به کار رفته در مطالعات براتی و همکاران و عابدینی و همکاران مشتمل بر 33 گویه بود که اعتبار و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. مداخله صورت گرفته شامل بهبود نگرش و هنجارهای انتزاعی رفتارهای پیشگیری از مصرف سیگار در قالب 4 جلسه آموزشی 60 دقیقه‌ای و به مدت 1 ماه (هر هفته یک جلسه) بود. در نهایت جهت تعین نرمال بودن از آزمون چولگی- کشیدگی استفاده که با توجه به نرمال بودن از آزمون‌های کوواریانس، t مستقل، خی دو و تحلیل واریانس برای تبیین فرضیه‌های تحقیق استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که رفتار برنامه ریزی شده بر آگاهی، نگرش منفی، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری و رفتار بصورت کلی تأثیر گذا ر بود (05/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌ها پیشنهاد می‌شود با بهره گیری از آموزش بر پایه تئوری رفتار برنامه ریزی شده که بر روی عوامل مهم روانشناختی ایجاد و یا تغییر رفتار، تأکید می‌کند، می‌توان آگاهی نسبت به مصرف سیگار، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده و رفتار پیشگیری از مصرف سیگار را بطور کلی بهبود بخشید.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار برنامه ریزی شده، سیگار، نوجوانان، پیشگیری
متن کامل [PDF 829 kb]   (1249 دریافت)    
نوع مطالعه: بهداشت و تغذیه | موضوع مقاله: بهداشت و تغذیه
دریافت: 1397/7/1 | انتشار: 1398/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

talaei A, Talaei A, Shojaeezadeh D. The effect of education on the theory of planned behavior in smoking prevention in high school students in Tehran city. IJNR 2019; 14 (2) :23-30
URL: http://ijnr.ir/article-1-2173-fa.html

طلایی اشرف، طلایی اشرف، شجاعی‌زاده داود. تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش‌آموزان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (2) :23-30

URL: http://ijnr.ir/article-1-2173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645