دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، واحد علوم تحقیات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، ashraftalaei@gmail.com
چکیده: (2714 مشاهده)
مقدمه: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش آموزان بود.
روش کار: این تحقیق از نوع کابردی و از نظر شیوه جمع اوری دادهها نیمه تجربی به شکل میدانی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دبیرستانی آموزش و پرورش شهر تهران بودند که نمونهای به حجم 84 نفر برای هرگروه مداخله و کنترل انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه سازههای نظریه برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف سیگار از نمونه پرسشنامه به کار رفته در مطالعات براتی و همکاران و عابدینی و همکاران مشتمل بر 33 گویه بود که اعتبار و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. مداخله صورت گرفته شامل بهبود نگرش و هنجارهای انتزاعی رفتارهای پیشگیری از مصرف سیگار در قالب 4 جلسه آموزشی 60 دقیقهای و به مدت 1 ماه (هر هفته یک جلسه) بود. در نهایت جهت تعین نرمال بودن از آزمون چولگی- کشیدگی استفاده که با توجه به نرمال بودن از آزمونهای کوواریانس، t مستقل، خی دو و تحلیل واریانس برای تبیین فرضیههای تحقیق استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که رفتار برنامه ریزی شده بر آگاهی، نگرش منفی، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری و رفتار بصورت کلی تأثیر گذا ر بود (05/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها پیشنهاد میشود با بهره گیری از آموزش بر پایه تئوری رفتار برنامه ریزی شده که بر روی عوامل مهم روانشناختی ایجاد و یا تغییر رفتار، تأکید میکند، میتوان آگاهی نسبت به مصرف سیگار، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده و رفتار پیشگیری از مصرف سیگار را بطور کلی بهبود بخشید.
talaei A, Talaei A, Shojaeezadeh D. The effect of education on the theory of planned behavior in smoking prevention in high school students in Tehran city. IJNR 2019; 14 (2) :23-30 URL: http://ijnr.ir/article-1-2173-fa.html
طلایی اشرف، طلایی اشرف، شجاعیزاده داود. تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از مصرف سیگار در دانشآموزان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (2) :23-30