[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 14، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 42-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش پرستاران بر اساس گایدلاین های بالینی در اقدامات پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه
حسن محمدی‌پور‌انوری ، محمود عیدی ، مجید منتظر ، دارا الوندفر*
استادیار، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گروه جراحی عمومی و عروق، تبریز، ایران
چکیده:   (2562 مشاهده)
مقدمه: توجه به حل معضل پنومونی وابسته به ونتیلاتور به عنوان شایع‌ترین عفونت بیمارستانی به کمک روش‌های نوین آموزشی امری ضروری می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش پرستاران بر اساس گایدلاین های بالینی در اقدامات پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1397 در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهر تبریز انجام شد. یکصد پرستار شاغل با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. مداخله شامل برگزاری کلاس، ارائه پمفلت و جزوه آموزشیبود. قبل و بعد از مداخله با استفاده از چک لیست مشاهده عملکرد پرستاران مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون تی تست و همچنین نسخه 19 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین±انحراف معیار سن کل شرکت کنندگان برابر 15/5 ± 66/37 بود. بررسی‌های انجام شده قبل از مداخله حاکی از آن بود که میانگین ± انحراف معیار عملکرد پرستاران دو گروه قبل از مداخله از نظر آماری بدون اختلاف معنادار بود (721/0=P) پس از مداخله نیز نتایج نشان دهنده قرار گیری هر دو گروه در سطح " نسبتاً مطلوب" بود به نحوی که گروه کنترل در این سطح، کمترین نمره و گروه مداخله بیشترین نمره را کسب نمده اند؛ همچنین تأثیر مثبت و معنی دار آموزش در تمامی ابعاد پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور به جز بعد پیشگیری از آسپیراسیون (480/0=P) مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های بالینی بر اساس دستورالعمل‌های اصولی و مرتبط تا حد زیادی بر حل مشکلات ناشی از سطح پایین آگاهی پرستاران مؤثر می‌باشد و محققین، دوره‌های آموزشی ضمن خدمت جهت پیشگیری از این عفونت را پیشنهاد می‌کنند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستار، پنومونی وابسته به ونتیلاتور، راهنمای بالینی
متن کامل [PDF 870 kb]   (1285 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/8/3 | انتشار: 1398/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadipour Anvari H, Eidy M, Montazer M, Alvandfar D. Impact of Nurses' Training Based on Clinical Guidelines on the Prevention of Ventilator-associated Pneumonia in ICU. IJNR 2019; 14 (4) :35-42
URL: http://ijnr.ir/article-1-2184-fa.html

محمدی‌پور‌انوری حسن، عیدی محمود، منتظر مجید، الوندفر دارا. تأثیر آموزش پرستاران بر اساس گایدلاین های بالینی در اقدامات پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (4) :35-42

URL: http://ijnr.ir/article-1-2184-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645