دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، fahime.havaegi@gmail.com
چکیده: (1707 مشاهده)
مقدمه:ترسیم نقشه های مفهومی به عنوان یک روش تدریس فعال، به منظور یادگیری بهتر و بهبود توانایی تصمیمگیری بالینی فراگیران در محیطهای یادگیری پیچیدهای همچون حوزه جراحی به کار گرفته می شوند . یکی از گروههایی که دانش و مهارت آنها نقش مهمی در عملکرد تیم جراحی دارد، تکنولوژیست های جراحی هستند که در دو نقش اسکراب و سیار در تیم جراحی حضور دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسهی تاثیر آموزش به روش ترسیم نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر سطح یادگیری ،یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و به روش پیش آزمون و پس آزمون بود، که بر روی60 نفر از دانشجویان ترم 2 کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه ایران و شاهد انجام شد. نمونه های مطالعه به روش سرشماری و با داشتن ویژگی های ورود به مطالعه، انتخاب شدند. سپس در دو گروه مداخله و کنترل و تحت آموزش با دو روش نقشه مفهومی و سخنرانی قرارگرفتند. قبل و بعد از آموزش، میزان یادگیری آنها با استفاده از آزمون کتبی چهارگزینه ای ، ارزیابی و مقایسه شد. یادداری دانشجویان 4 هفته پس از آخرین جلسه ارزیابی شد. رضایتمندی از روش تدریس نیز در هر دو گروه مداخله و کنترل و در پایان آخرین جلسه از طریق پرسشنامه پژوهش ساخته، ارزیابی و مقایسه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری Spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج مطالعه نشان داد که یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان به دنبال تدریس به شیوه نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی ،به طور معناداری بیشتر بود. (0.001>P).
نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، تدریس به شیوه نقشه مفهومی به عنوان یک روش تدریس فعال، سبب افزایش میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل در درس اصول و فنون عملکرد فرد سیار و اسکراب میشود. لذا بکارگیری این شیوه آموزشی در فراگیران گروه های آموزشی در محیط های آموزشی پیچیده ازجمله تکنولوژیست های اتاق عمل توصیه می شود.
hannani S, Sadati L. Evaluation of the effect of concept map training in comparison with the lecture method on the level of learning, retention and Satisfaction with teaching methods in surgical technology students. IJNR 2021; 16 (1) :101-107 URL: http://ijnr.ir/article-1-2448-fa.html
حنانی صدیقه، ساداتی لیلا، حوائجی فهیمه سادات. بررسی تاثیر آموزش به شیوه نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر سطح یادگیری، یادداری و رضایتمندی از روش تدریس دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (1) :101-107