[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 16، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 107-101 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش به شیوه نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر سطح یادگیری، یادداری و رضایتمندی از روش تدریس دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل
صدیقه حنانی ، لیلا ساداتی ، فهیمه سادات حوائجی*
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، fahime.havaegi@gmail.com
چکیده:   (1707 مشاهده)
مقدمه:ترسیم نقشه های مفهومی به عنوان یک  روش تدریس فعال، به منظور یادگیری بهتر و بهبود توانایی تصمیم‌گیری بالینی فراگیران در محیطهای یادگیری پیچیده‌ای همچون حوزه جراحی به کار گرفته می شوند .  یکی از گروه‌هایی که دانش و مهارت آنها نقش مهمی در عملکرد تیم جراحی دارد، تکنولوژیست های جراحی هستند که در دو نقش اسکراب و سیار در تیم جراحی حضور دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه‌ی تاثیر آموزش به روش ترسیم  نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر سطح یادگیری ،یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و به روش پیش آزمون و پس آزمون بود، که بر روی60 نفر از دانشجویان ترم 2 کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه ایران و شاهد انجام شد. نمونه های مطالعه به روش سرشماری و با داشتن ویژگی های ورود به مطالعه، انتخاب شدند. سپس در دو گروه مداخله و کنترل و تحت آموزش با دو روش نقشه مفهومی و سخنرانی قرارگرفتند. قبل و بعد از آموزش، میزان یادگیری آنها با استفاده از آزمون کتبی چهارگزینه ای ، ارزیابی و مقایسه شد. یادداری دانشجویان 4 هفته پس از آخرین جلسه ارزیابی  شد. رضایتمندی از روش تدریس نیز در هر دو گروه مداخله و کنترل و در پایان آخرین جلسه از طریق پرسشنامه پژوهش ساخته، ارزیابی و مقایسه شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری  Spss  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج مطالعه نشان داد که یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان به دنبال تدریس به شیوه نقشه مفهومی  در مقایسه با روش سخنرانی ،به طور معناداری بیشتر بود.  (0.001>P).
نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، تدریس به شیوه نقشه مفهومی به عنوان یک روش تدریس فعال، سبب افزایش میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل در درس اصول و فنون عملکرد فرد سیار و اسکراب می‌شود.  لذا بکارگیری این شیوه آموزشی  در فراگیران  گروه های آموزشی در محیط های آموزشی پیچیده ازجمله تکنولوژیست های اتاق عمل توصیه می شود.
 
واژه‌های کلیدی: تدریس، نقشه مفهومی، سخنرانی، یادگیری، یادداری، رضایتمندی، تکنولوژیست اتاق عمل
متن کامل [PDF 229 kb]   (717 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پیراپزشکی(علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی و..)
دریافت: 1399/7/19 | پذیرش: 1399/10/25 | انتشار: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hannani S, Sadati L. Evaluation of the effect of concept map training in comparison with the lecture method on the level of learning, retention and Satisfaction with teaching methods in surgical technology students. IJNR 2021; 16 (1) :101-107
URL: http://ijnr.ir/article-1-2448-fa.html

حنانی صدیقه، ساداتی لیلا، حوائجی فهیمه سادات. بررسی تاثیر آموزش به شیوه نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر سطح یادگیری، یادداری و رضایتمندی از روش تدریس دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (1) :101-107

URL: http://ijnr.ir/article-1-2448-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660