مقدمه: برنامههای آموزشی به منظور تأمین نیازهای آموزشی فراگیران طراحی میشوند. لذا شناسایی نیاز، اولین گام در برنامهریزی آموزشی است و موجب افزایش مشارکت فراگیران در طراحی برنامههای آموزشی و ارتقای سطح کیفی برنامهها میگردد. در زمان گسترش سریع مرزهای علم، پرستاران نیز نیازمند مهارتهای جدید هستند و در این میان شناخت نیازهای آموزشی مدیران پرستاری گامی مؤثر در راه افزایش توانمندی آنان میباشد. هدف از این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی مدیران پرستاری بیمارستانهای دولتی از دیدگاه شغل با روشهای دلفی و تجزیه و تحلیل شغل میباشد.
روش: این پژوهش با استفاد از تلفیق دو روش دلفی و تجزیه و تحلیل شغل جهت تعیین نیازهای شغلی مدیران پرستاری انجام شده است. واحدهای پژوهش، در روش دلفی شامل 20 نفر از مدیران پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و در بخش تجزیه و تحلیل شغل نیز با توجه به شرح وظایف مدیران پرستاری که مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی میباشد، نیازهای آموزشی بر اساس ایزو 10015 توسط وزارت متبوع جهت کلیه رستههای شغلی استخراج گردیده و در این تحقیق از آنها استفاده گردید.
یافتهها: نیازهای آموزشی مدیران پرستاری از دیدگاه شغل در دو دسته فردی و سازمانی قرار گرفتند. که نیازهای فردی به طور مثال شامل مهارتهای سخنرانی، مقاله نویسی، مکالمه و ترجمه زبان و فن اداره جلسات بودند و نیازهای سازمانی شامل مواردی همچون IT، اخلاق و قانون در پرستاری، ارزیابی کیفی بخشها، بهبود کیفیت خدمات پرستاری، آشنایی با استانداردهای ساختار، تجهیزات و نیروی انسانی، مدیریت بحران آموزش سلامت، سیستم، HIS کنترل عفونتهای بیمارستانی، آشنایی با روشهای انجام کار و مراقبتها، اصول و مبانی مدیریت، مدیریت نیروی انسانی، فنون مصاحبه، روش تحقیق آمار- نرمافزار SPSS، مکاتبات اداری، اقتصاد بهداشت و درمان، تفکر تیمی و تیمسازی، روش تدریس، آموزش احکام شرع مقدس و انطباق، نیازسنجی آموزشی، سنجش و ارزشیابی فراگیر و مدیریت تغییر، مدیریت تفکر انتقادی، مدیریت استرس، مهارتهای ارتباطی، روشهای تصمیمگیری و حل مسأله و مدیریت زمان بودند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان میدهد که نیازهای مهم و تعیینکننده در انجام وظایف حرفهای مدیران پرستاری بدون پاسخ مانده و تأمین نشده است. لذا از این یافتهها این میتواند در تدوین دورههای آموزشی مدیران پرستاری بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی استفاده نمود. همچنین از سویی دیگر از ترکیب روش و الگوی نیازسنجی آموزشی معرفی شده در این مطالعه میتواند برای نیازسنجی آموزشی سایر مدیران نیز استفاده نمود.
تاریخ دریافت مقاله 14/4/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388
سید عباس زاده میرمحمد، نیکبخت نصر آبادی علیرضا، وسکوئی اشکوری خورشید. بررسی نیازهای آموزشی مدیران پرستاری بیمارستانهای دولتی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1388; 4 (15) :16-24