مقدمه:این مطالعه با هدف ارائه یک مدل نظریه داده بنیاد و در راستا الگویی داده بنیاد راهبردهای بهبود یادگیری آنلاین در دوران همهگیری کووید-19 انجام شد. مواجهه ناگهانی با این شرایط بحرانی در حوزه آموزش، سبب شد تا ضرورت استفاده از دوره های آموزش مجازی به ویژه در دانشگاه های ایران بیش از پیش احساس گردد.
روش کار: رویکرد این پژوهش، کیفی و با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد سیستماتیک بود. جامعه پژوهش شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و پیام نور تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری نظری هدفمند بر اساس اشباع نظری با تعداد 28 مشارکت کننده مورد مطالعه قرار گرفتند. از برخی کارشناسان آموزش نیز در زمینه فناوری آموزش عالی برای طراحی منشور مصاحبه مشورت گردید. پژوهشگران، از راهبرد بازاندیشی برای تایید فرآیند کدگذاری داده های مصاحبه استفاده کردند و داده ها با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی مکسکیودا نسخه 2022 تحلیل شد.
یافتهها: مضامین و مفاهیم مرتبط با بهبود تدریس ـ یادگیری آنلاین در دوران پاندمی کووید-19 درمجموع با تکرار 264 کد در قالب 31 کدباز و 10 کد محوری و 5 کد انتخابی شامل راهبردهای سازمانی، آموزشی، فراشناختی، ارتباطی و زمینه ای، کدگذاری شده اند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که راهبردهای سازمانی به عنوان عامل اصلی و پشتیبان برای بهبود آموزش و یادگیری در محیط آموزش آنلاین تلقی می شوند و شامل نظارت و ارزیابی آموزش آنلاین و مدیریت و برنامهریزی آموزش آنلاین میگردند. راهبردهای ارتباطی در زمینه ارتباطات آموزشی غیررسمی و رسمی نقش مداخله گر در بهبود آموزش و یادگیری آنلاین در دانشگاه دارند. راهبردهای زمینه ای، در قالب زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، زمینه را برای آموزش و یادگیری دانشگاهی آنلاین فراهم می کنند. راهبردهای آموزشی بهعنوان راهکارهای عملیاتی عمدتاً توسط اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاهها در چارچوب تدوین محتوای آموزشی آنلاین و بهسازی روشهای تدریس آنلاین رهبری می شوند.
Alimardani Z, ASADY M. Grounded model for online education improvement strategies during the Covid-19 pandemic. IJNR 2022; 17 (3) :67-86 URL: http://ijnr.ir/article-1-2617-fa.html
علیمردانی زهره، اسدی محمد. الگوی داده بنیاد راهبردهای بهبود آموزش آنلاین در دوران پاندمی کووید-19. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1401; 17 (3) :67-86