[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 17، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 86-76 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر اجرای برنامه ارتقای عزت نفس بر عملکرد تحصیلی در کودکان کار
جمال الدین بگجانی ، فاطمه خوشنوا فومنی ، لطف الله محسنی ، مینا رستمی*
کارشناس ارشد پرستاری کودکان،، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، Mina.rostamy1993@gmail.com
چکیده:   (1235 مشاهده)
مقدمه : بسیاری از کودکان کار دچار اختلال در عزت ﻧﻔﺲ هستند که منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی آنها می­شود. لذا، هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر اجرای برنامه ارتقای عزت نفس بر عملکرد تحصیلی در کودکان کار می­باشد.
روش کار : در این مطالعه نیمه تجربی، 60 کودک کار در دو مرکز حمایت از کودکان کار در بازار و خاوران تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند. در گروه مداخله، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ارتقای عزت نفس در 18 ﺟﻠﺴﻪ ارائه شد. در گروه کنترل تنها آموزش­های روتین مراکز داده شد.  ابزار جمع آوری داده­ها در این مطالعه پرسشنامه پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه عملکرد تحصیل در قبل از مداخله، بلافاصله، یک ماه بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله (در مجموع شش ماه) بود که توسط گروه کنترل و مداخله پاسخ داده شد و نتایج آن بررسی شد.
یافته ها: اکثر کودکان در گروه آزمون و کنترل  سن 13 سال، پسر و کار دستفروشی داشتند. تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر نمره عزت نفس و عملکرد تحصیلی در قبل از مداخله مشاهده نشد (05/0>p). نمره عزت نفس و عملکرد تحصیلی کودکان در گروه آزمون با گذشت زمان در مدت 6 ماه از مطالعه بهتر از نمره کودکان در گروه کنترل بود (001/0>p).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که برنامه ارتقای عزت نفس بهبود عزت نفس کودکان کار را به دنبال دارد. علاوه بر این، برنامه ارتقای عزت نفس  بهبود عملکرد تحصیلی کودکان را به دنبال دارد.
 
واژه‌های کلیدی: عزت نفس، عملکرد تحصیلی، کودکان کار
متن کامل [PDF 286 kb]   (427 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Begjani J, Khoshnavafomani F, Mohseni L, Rostami M. Investigating the effect of implementing self-esteem promotion program on academic performance in child labors. IJNR 2022; 17 (1) :76-86
URL: http://ijnr.ir/article-1-2636-fa.html

بگجانی جمال الدین، خوشنوا فومنی فاطمه، محسنی لطف الله، رستمی مینا. بررسی تاثیر اجرای برنامه ارتقای عزت نفس بر عملکرد تحصیلی در کودکان کار. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1401; 17 (1) :76-86

URL: http://ijnr.ir/article-1-2636-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645