دانشکده پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران. ، mehranbeiranvandmsc@gmail.com
چکیده: (134 مشاهده)
مقدمه:شناخت مشکلات سلامتی دانشجویان پرستاری میتواند در شناخت و درمان اختلالات مختلف از جمله اضطراب آنها موثر باشد.هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط ابعاد سلامتی با اضطراب در دانشجویان پرستاری میباشد. روش کار:مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی بود که در آن 210 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد به روش سرشماری شرکت کردند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای استاندارد سلامت روان گلدبرگ،سلامت اجتماعی کییز، سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و اضطراب اشپیلبرگر بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار 23-SPSSو آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی(ANOVA،t مستقل و پیرسون)استفاده شد. یافته ها:از کل دانشجویان پرستاری مورد پژوهش 136نفر(76/64%) دختر و 153 نفر(85/72%) مجرد بودند. 5/60% دانشجویان پرستاری اضطراب متوسط به بالا داشتند.تفاوت آماری معناداری در سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی دانشجویان پرستاری شرکت کننده در پژوهش با توجه به مشخصات دموگرافیک وجود نداشت(05/0P>). ولی میانگین و انحراف معیار سلامت اجتماعی دانشجویانی که علاوه بر دانشجو بودن، شغل کارمندی داشتند و در شهر زندگی میکردند، بیشتر از سایر دانشجو مورد پژوهش بود(05/0(P<.ارتباط آماری منفی معناداری بین ابعاد سلامتی با اضطراب وجود داشت(05/0>P). نتیجه گیری:با افزایش ابعاد سلامتی، میزان اضطراب دانشجویان پرستاری کاهش مییابد. پیشنهاد میشودارتقاء ابعاد سلامتی دانشجویان پرستاری جزو اولویتهای دانشگاههای علوم پزشکی قرار گیرد و برنامههای جامع و کامل در نیل به این هدف تدوین گردد.
naghibeiranvand M, Mehrabirad F, Alishahi M, Pooya F. The relationship between health dimensions and anxiety in nursing students. IJNR 2023; 18 (1) :85-96 URL: http://ijnr.ir/article-1-2714-fa.html
نقی بیرانوند مهران، مهرابی راد فاطمه، علیشاهی معین، پویا فائزه. بررسی ارتباط سلامت روانی، اجتماعی و معنوی با اضطراب در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (1) :85-96