[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 17، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1401 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 42-32 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران با دانشگاه دوک آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
مریم احمدی ، نرگس ارسلانی ، فاطمه تقلیلی ، فاطمه مقدم ، لادن ناصح ، مسعود فلاحی خشکناب*
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، fallahi@uswr.ac.ir
چکیده:   (73 مشاهده)
پیشینه: رشــته روانپرســتاری شــاخه­ای از رشـته پرسـتاری اسـت کـه بـا تلفیـق آموختـه­هـای آموزشـی و بــه کارگیــری اصــول ارتباطــات انســانی و نظریــه­هــای روان پرســتاری به درمان و مراقبت از افراد در هر سنی که از بیماری روانی و اثرات آن رنج می­برند، می­پردازد.  مقایسه برنامه روانپرستاری ایران با سایر کشورها این امکان را فراهم می­کند تا مشکلات و مسائل آموزشی برنامه­های درسی و هم­چنین عوامل زمینه­ای که در شکست یا موفقیت برنامه مورد نظر نقش داشته­اند، شناسایی شوند و به کمک آن­ها بتوان راه حل­های مناسب برای مشکلات تعیین شده پیشنهاد داد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره ارشد روانپرستاری ایران و دانشکده پرستاری دوک آمریکا است.
روش کار: ایـن پژوهـش توصیفـی تطبیقـی (مقایسـه ای)، در سـال 1401، در انجـام شـد کـه در آن شـاخص­هـای مهـم برنامـه درسـی ارشد روانپرستاری دانشـکده­هـای پرسـتاری ایـران و دانشـگاه دوک بـه صـورت هدفمنـد انتخـاب شـدند و تطبیق بین دو برنامه با استفاده از روش Beredy که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم­جواری و مقایسه است، صورت پذیرفته است.
یافته ها: مقایسـه برنامـه آموزشـی کارشناسـی ارشـد روانپرستاریدر هـر دو محیـط دارای شـباهت­هـا و تفـاوت­هایـی اسـت. در جزییات اهداف، رسالت و چشم انداز، نحوه و سیستم پذیرش در دو دانشگاه تفاوت­هایی وجود دارد. پذیــرش دانشــجو در مقطــع کارشناســی ارشــد روان پرســتاری در ایــران هنجاری و متمرکز و در امریــکا ملاکی و غیر متمرکز مــی باشــد. در هیــچ یــک از دانشــگاه­هــا اهــداف اختصاصــی رشــته تعریــف نشــده اســت. رسالت برنامه ایران در سطح ملی تعریف شده است اما دانشکده دوک در بیان رسالت خود از دیدگاهی فرامرزی برخوردار است.
نتیجه­گیری: جهت ارتقای کیفیت سلامت روان جامعه و تربیت روانپرستارانی آگاه و ماهر جهت افزایش کیفیت خدمت رسانی به افراد دچار اختلالات روانی و حفظ و ارتقای بهداشت روان در جامعه، برنامه آموزشی روان پرستاری نیـاز بـه بررسـی و بهبـود مستمر در زمینـه­هـای شـرایط پذیـرش دانشـجو، تعریـف جایـگاه واقعـی و نقـش فـارغ التحصیـلان، تبییـن اهـداف اختصاصـی رشـته و بازنگـری در شـیوه­هـای آموزشـی و ورود شـیوه­هـای آموزشـی نویـن دارد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، روان پرستاری، آمریکا، ایران.
متن کامل [PDF 273 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/6/19 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1401/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Arsalani N, Taghlili F, Moghaddam F, Naseh L, Fallahi-Khoshknab M. Comparison of Iranian Master’s of Psychiatric Nursing Curriculum with Duke University of AmericaA Comparative Study. IJNR 2023; 17 (6) :32-42
URL: http://ijnr.ir/article-1-2717-fa.html

احمدی مریم، ارسلانی نرگس، تقلیلی فاطمه، مقدم فاطمه، ناصح لادن، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران با دانشگاه دوک آمریکا: یک مطالعه تطبیقی. نشریه پژوهش پرستاری ایران 1401; 17 (6) :42-32

URL: http://ijnr.ir/article-1-2717-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4549