[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 18 شماره 6 صفحات 66-57 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین مراقبت های پرستاری فراموش شده با میزان رضایتمندی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی
مهین روحانی ، الهام رجبی ، محمد رضا دین محمدی ، فاطمه غیاثی*
دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، fatemeh.gheiasi@gmail.com
چکیده:   (412 مشاهده)
مقدمه: مراقبت­های پرستاری از طریق دستیابی به دیدگاه­های بیماران تلاش می­کند اقدامات مناسب و همگام را به گونه­ای ارائه نماید که ضمن بهبود کیفیت مراقبت، ایمنی بیمار حفظ شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین مراقبت­های پرستاری فراموش شده با رضایتمندی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در سال 1399-1400 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی همبستگی برروی 282 بیمار نارسایی قلبی بستری در بخش CCU بیمارستان آیت الله موسوی زنجان انجام شد. شرکت­کنندگان با نمونه­گیری در دسترس در مطالعه وارد شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و بالینی، مراقبت­های پرستاری فراموش شده بر اساس گزارش بیمار (MISSCARE Survey–Patient) و رضایت بیماران از مراقبت­های پرستاری (PSI: Patient Satisfaction Instrument) بود. داده­ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنووا و ضریب همبستگی پیرسون و در نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد.   
یافته ها: میانگین ± انحراف معیار نمره کل مراقبت­های فراموش شده از دیدگاه بیماران برابر با 40/7 ± 43/60 بود. میانگین ± انحراف معیار نمره کل رضایتمندی بیماران برابر با 84/11 ± 21/56 بود. ضریب همبستگی پیرسون بین نمره رضایتمندی بیماران و نمره مراقبت­های فراموش شده همبستگی معنادار و معکوس (001/0>p-value، 555/0-=r) نشان داد.
نتیجه گیری: طبق گزارش بیماران سطح مراقبت­های پرستاری فراموش شده بالاتر از حد متوسط بود. سطح رضایتمندی بیماران در همه ابعاد پایین بود. با کاهش میزان مراقبت­های فراموش شده، سطح رضایتمندی بیماران افزایش می­یابد. لذا، توجه به توسعه و ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری در زمینه کاهش مراقبت های فراموش شده و افزایش رضایتمندی بیماران توصیه می­شود.

 
واژه‌های کلیدی: مراقبت پرستاری فراموش شده، رضایتمندی، نارسایی قلبی، بخش مراقبت های ویژه قلبی
متن کامل [PDF 287 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بخش های ویژه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/9/18 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roohani M, Rajabi E, Dinmohammadi M, Gheiasi F. Investigating the correlation between the missed nursing care and satisfaction among Heart Failure patients. IJNR 2024; 18 (6) :57-66
URL: http://ijnr.ir/article-1-2813-fa.html

روحانی مهین، رجبی الهام، دین محمدی محمد رضا، غیاثی فاطمه. بررسی ارتباط بین مراقبت های پرستاری فراموش شده با میزان رضایتمندی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (6) :57-66

URL: http://ijnr.ir/article-1-2813-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4642