[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 21-12 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان افسرده
رضا مشهدی ، محمدحسن غنی فر* ، تکتم سادات جعفر طباطبایی ، سمانه سادات جعفرطباطبایی
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده:   (383 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیامدهای افسردگی در وضعیت تحصیلی (درگیری تحصیلی) و فردی (تحمل پریشانی)، توانمندسازی دانش آموزان ضروری است، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود؛ که از بین آن­ها تعداد 30 نفر واجد شرایط به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمون و کنترل) قرار گرفتند. هر دو گروه به پرسش‌نامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (۲۰۱۱) پاسخ دادند. گروه آزمون به‌صورت گروهی آموزش خودتنظیمی زیمرمن و پونز (1990) را در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای در دو ماه دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی ندید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که با کنترل نمرات پیش‌آزمون، در گروه‌های آزمون و کنترل، آموزش خودتنظیمی موجب افزایش تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده شد (01/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، آموزش خودتنظیمی می­تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر بر ارتقای تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش­ آموزان افسرده مورداستفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی، تحمل پریشانی، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 283 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1402/8/5 | پذیرش: 1402/8/24 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashhadi R, Ghaffari M, Jafar Tabatabaei T S, Jafar Tabatabaei S S. The effectiveness of Self-regulation training on Distress Tolerance and Academic Engagement of Depressed students. IJNR 2023; 18 (5) :12-21
URL: http://ijnr.ir/article-1-2839-fa.html

مشهدی رضا، غنی فر محمدحسن، جعفر طباطبایی تکتم سادات، جعفرطباطبایی سمانه سادات. اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان افسرده. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (5) :12-21

URL: http://ijnr.ir/article-1-2839-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4642