گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده: (1265 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیامدهای افسردگی در وضعیت تحصیلی (درگیری تحصیلی) و فردی (تحمل پریشانی)، توانمندسازی دانش آموزان ضروری است، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود؛ که از بین آنها تعداد 30 نفر واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمون و کنترل) قرار گرفتند. هر دو گروه به پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (۲۰۱۱) پاسخ دادند. گروه آزمون بهصورت گروهی آموزش خودتنظیمی زیمرمن و پونز (1990) را در 8 جلسه 60 دقیقهای در دو ماه دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی ندید. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که با کنترل نمرات پیشآزمون، در گروههای آزمون و کنترل، آموزش خودتنظیمی موجب افزایش تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده شد (01/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، آموزش خودتنظیمی میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر بر ارتقای تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده مورداستفاده قرار گیرد.
Mashhadi R, Ghaffari M, Jafar Tabatabaei T S, Jafar Tabatabaei S S. The effectiveness of Self-regulation training on Distress Tolerance and Academic Engagement of Depressed students. IJNR 2023; 18 (5) :12-21 URL: http://ijnr.ir/article-1-2839-fa.html
مشهدی رضا، غنی فر محمدحسن، جعفر طباطبایی تکتم سادات، جعفرطباطبایی سمانه سادات. اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانشآموزان افسرده. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (5) :12-21