[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 19، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) ::
جلد 19 شماره 6 صفحات 84-73 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر‌بخشی آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات بر حافظه سرگذشتی، تفکر رویدادی آینده‌نگر و حل‌مسأله اجتماعی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس
شادی مقدم ، حسن خوش اخلاق* ، حسن رضایی جمالویی
واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران ، khoshakhlagh_h@yahoo.com
چکیده:   (197 مشاهده)
مقدمه: مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود‌ایمنی سیستم اعصاب مرکزی است که تظاهرات بالینی متعددی دارد. این پژوهش با هدف بررسی اثر‌بخشی آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات بر حافظۀ سرگذشتی، تفکر رویدادی آینده‌نگر و حل‌مسأله اجتماعی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس انجام شد.
روش‌کار: پژوهش به صورت نیمه‌ تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری یک ماهه انجام شد. جامعه آماری کلیه زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس عضو انجمن ام.اس شهر اراک بودند که 28 نفر به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات و کنترل (دو گروه 14 نفر) گمارش شدند. افراد گروه آزمون بصورت گروهی هفته‌ای یکبار بمدت 80 دقیقه (طی 6 جلسه) تحت آموزش قرار گرفتند. داده‌ها توسط آزمونهای حافظه سرگذشتی ویلیامز و برودبنت (1986)، تفکر رویدادی آینده‌نگر هالفورد (2018) و حل‌مسأله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) جمع‌آوری شده و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر به کمک نرم­افزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین میانگین نمرات پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری متغیر‌ها تفاوت معنادار وجود دارد (001/0p<). همچنین اثر تعاملی برای حافظه سرگذشتی (68/61 =F )، تفکر رویدادی آینده‌نگر (89/45 =F ) و حل‌مسأله اجتماعی (78/29 =F) می‌باشد (001/0p<).
نتیجه‌گیری: باتوجه به اثربخشـی اختصاصی‌سازی خاطرات بر حافظه سرگذشتی، تفکر رویدادی آینده‌نگر و حل‌مسأله اجتماعی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس، استفاده از این روش درمانی جهت بهبود نارسائی‌های شناختی در زنان مبتلا به ام.اس پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اختصاصی‌سازی خاطرات، حافظه سرگذشتی، تفکر رویدادی آینده‌نگر، حل‌مسأله اجتماعی، مالتیپل اسکلروزیس
متن کامل [PDF 290 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1403/8/28 | پذیرش: 1403/9/12 | انتشار: 1403/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghadam S, Khoshakhlagh H, Rezaei Jamaloui H. The Effectiveness of Memory Specificity Training on Autobiographical Memory, Episodic Future Thinking and Social Problem Solving in Women with Multiple Sclerosis. IJNR 2025; 19 (6) :73-84
URL: http://ijnr.ir/article-1-2958-fa.html

مقدم شادی، خوش اخلاق حسن، رضایی جمالویی حسن. اثر‌بخشی آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات بر حافظه سرگذشتی، تفکر رویدادی آینده‌نگر و حل‌مسأله اجتماعی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1403; 19 (6) :73-84

URL: http://ijnr.ir/article-1-2958-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4679