[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 5، شماره 18 - ( پاییز 1389 1389 ) ::
جلد 5 شماره 18 صفحات 57-51 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین دانش و عملکرد پرستاران شاغل بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان درباره اصول گزارش‌نویسی
مریم پورشیخانی* ، علی اکبر حقدوست
، m.sheikhpoorkhani@gmail.com
چکیده:   (18560 مشاهده)
مقدمه: گزارش‌نویسی یکی از مهم‌ترین عملکردهای پرستاری است. به نظر می‌رسد ثبت کامل و استاندارد، بیانگر تمام مراقبت‌های ارایه داده شده به مددجو می‌باشد. تخمین زده می‌شود حدود 3/1 کل وقت پرستاران در هر شیفت به این مهم اختصاص دارد. ارتباط دانش و عملکرد پرستاران شاغل بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان درباره اصول گزارش‌نویسی هدف از این پژوهش می‌باشد. روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 226 پرستار دارای حداقل مدرک فوق دیپلم پرستاری شاغل در 4 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان مشارکت کردند. روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای و ابزار گردآوری داده‌ها، پژوهشگر ساخته و مشتمل بر سؤالات ویژگی‌های فردی، پرسشنامه دانش و چک لیست عملکرد می‌باشد. تجزیه و تحلیل آماری با کمک نرم‌افزار SPSS انجام و از آمار توصیفی و استنباطی شامل: شاخص‌های مرکزی و پراکندگی؛ آزمون‌های کروسکال والیس، من‌ویتنی‌یو و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: (5/46%) پرستاران مورد مطالعه، دانش متوسط و (85%) آن‌ها عملکرد ضعیف در زمینه اصول گزارش‌نویسی داشتند. بین دانش و عملکرد پرستاران در مورد اصول گزارش‌نویسی تفاوت معنادار آماری (001/0p<) با ضریب همبستگی مثبت مشاهده شد، که (24/0=r) قوی نبودن ارتباط بین دانش و عملکرد گزارش‌نویسی پرستاری را مطرح می‌کند. بین گذراندن دوره گزارش‌نویسی و دانش پرستاران در زمینه اصول گزارش‌نویسی تفاوت از نظر آماری معنادار بود (001/0p<) اما بین بقیه مشخصات پرستاران و دانش و عملکرد آنان در زمینه اصول گزارش‌نویسی تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج، حکایت از رابطه ضعیف بین دانش و عملکرد دارد. به نظر می‌رسد علاوه بر دانش باید بر ضمانت‌های اجرایی آموزش‌های داده شده نیز تأکید گردد. در این میان عوامل دیگری هم دخالت دارند که باید هر چه سریع‌تر شناسایی و رفع شوند.
واژه‌های کلیدی: دانش، عملکرد، پرستار، گزارش‌نویسی پرستاری، ایران
متن کامل [PDF 177 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1389/8/15 | انتشار: 1389/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poorshaikhani M, haghdoost A A. Relationship between nurse's knowledge and practice regarding the principles of nursing documentation among nurses affiliated to Kerman Medical University hospitals. IJNR 2010; 5 (18) :51-57
URL: http://ijnr.ir/article-1-689-fa.html

پورشیخانی مریم، حقدوست علی اکبر. ارتباط بین دانش و عملکرد پرستاران شاغل بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان درباره اصول گزارش‌نویسی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1389; 5 (18) :51-57

URL: http://ijnr.ir/article-1-689-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 18 - ( پاییز 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645