دانشگاه علوم پزشکی لرستان خرم اباد ، malekshahif@yahoo.com
چکیده: (32072 مشاهده)
بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید
فریده ملکشاهی ، علی شیخیان2، محمدجواد طراحی3
چکیده
مقدمه: یکی از جنبههای مهم و کلیدی امر آموزش ارزشیابی است که عوامل متعددی بر آن اثر میگذارند. ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیأت علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی انجام میشود. مهمترین دلیل انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید و تأکید بر بهبود آن، ایجاد زمینهای مناسب برای اعضای هیأت علمی در راستای بهتر کردن نحوه آموزش میباشد. علیرغم کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، شواهد پژوهشی گویای آن است که اظهار نظر دانشجویان متأثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و صرفاً به ویژگیهای خاص استاد مربوط میشود. در این راستا مطالعه به منظور تعیین دیدگاههای دانشجویان علوم پزشکی لرستان در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 بر روی کلیه دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه در برگیرنده هفت بخش (43 سؤال) بود که توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکدهها در بین دانشجویان توزیع و مجدداً از همین طریق جمعآوری شد. پس از جمعآوری از نرمافزار SPSS v.11.5 برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که در بخش مهارتهای تدریس از نظر اکثریت (4/80%) مهمترین اولویت در ارزشیابی استاد، «تسلط بر موضوع درس» بود. در بخش ویژگیهای فردی، «احترام به دانشجو» (5/85%)، «داشتن اعتماد به نفس» (2/81%)، در بخش مهارتهای ارتباطی، «برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو» (8/70%)، در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، «رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» (6/47%) و در بخش مهارتهای ارزشیابی، «برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم» (9/49%) مهمترین اولویت بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش (7/27%) نتایج ارزشیابیهای فعلی از اساتید را تاحدودی با واقعیت منطبق میدانستند و 5/18% ایشان ارزیابیهای فعلی را اصلاً با واقعیت منطبق نمیدانستند.
نتیجهگیری: اگر چه دانشجویان برخی از عوامل بسیار مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص میدهند، اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمیدانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابیهای دانشجویی بکاهد.
کلید واژهها: نگرش، دانشجو، اولویتهای ارزشیابی، استاد، دانشگاه
malekshahi F, shaikhian A, tarrahi M J. Attitude of Students of Lorestan Medical Science University towards Priorities in Teachers Assessment 2008. IJNR 2011; 5 (19) :16-24 URL: http://ijnr.ir/article-1-777-fa.html
ملکشاهی فریده، شیخیان علی، طراحی محمدجواد. بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1389; 5 (19) :16-24