[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 6، شماره 20 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 6 شماره 20 صفحات 63-52 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم
فاطمه تیموری ، فاطمه الحانی* ، انوشیروان کاظم نژاد
دانشگاه تربیت مدرس ، alhani-f@modares.ac.ir
چکیده:   (46644 مشاهده)
مقدمه: آسم بیماری شایعی در کودکان است که باعث کاهش سطح کیفیت زندگی آنان شده و اثرات قابل توجه‌ای بر کارکرد خانواده دارد. یکی از نقش‌های اساسی پرستاران ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران می‌باشد. لذا این پژوهش به منظور، بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام شد. روش: روش این مطالعه نیمه تجربی با نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی می‌باشد. از مناطق 19 گانه شهر تهران منطقه 9 به طور تصادفی و از آن منطقه 7 مدرسه ابتدایی پسرانه به طور تصادفی انتخاب و این مدارس به طور تصادفی به دو گروه کنترل (3مدرسه) و آزمون (4 مدرسه) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار کیفیت زندگی عمومی و آسم کودک بود. روایی و پایایی ابزارها سنجش و الگوی توانمندسازی شامل 4 گام (ارتقای دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه آزمون اجرا و پرسشنامه‌ها قبل و بعد از مداخله تکمیل گردیدند. یافته‌ها: قبل از مداخله دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای دموگرافیک و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان و بعد از مداخله با آزمون t مستقل از نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم بین دو گروه اختلاف معناداری مشاهده گردید و نیز با انجام آزمون t زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم تفاوت معناداری (0001/0p<) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن الگو برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم تحقیق و اجرای این الگو در سطح وسیع‌تر و برای سایر رده‌های سنی پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: الگوی توانمندسازی خانواده محور، کیفیت زندگی، کودک سن مدرسه، آسم، پرستار
متن کامل [PDF 235 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1390/3/8 | انتشار: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taimori F, alhani F, kazemnezhad A. The effect of family-centered empowerment model on the Quality of life of school-age asthma children. IJNR 2011; 6 (20) :52-63
URL: http://ijnr.ir/article-1-801-fa.html

تیموری فاطمه، الحانی فاطمه، کاظم نژاد انوشیروان. بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1390; 6 (20) :52-63

URL: http://ijnr.ir/article-1-801-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6، شماره 20 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645