ارتباط بین تیپ شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین
|
اعظم قربانی* ، کبری نوروزی ، حسن جهانی هاشمی ، محمد ابراهیم ساریچلو ، فرزانه فلاحت پیشه  |
د ع پ قزوین ، ghorbani_az@yahoo.com |
|
چکیده: (30777 مشاهده) |
مقدمه: موفقیت و پیشرفت تحصیلی میتواند موجب خودشکوفایی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان شود. هوش، حافظه و تیپ شخصیتی از عوامل مؤثر بر یادگیری هستند. مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط تیپ شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد.
روش: این مطالعه تحلیلی در سال 1388 بر روی 161 دانشجوی پرستاری (ترم سوم و بالاتر) دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد، جامعه پژوهش با پرسشنامه جمعیتشناسی و شخصیتی آیزینگ (EPI) ارزیابی شدند و معدل کل نیمسالهای تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS v.15 توسط آزمونهای آماری t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: 9/83% نمونه دختر و 1/16% پسر بودند، نتایج نشان داد بیشتر نمونهها (1/44%) برونگرا با بیثباتی هیجانی بودند. آزمون آماری بین تیپ شخصیتی و معدل ارتباط معناداری را نشان داد (25/3=F ، 023/0=p)، (افرادی که ویژگی شخصیتی برونگرای بیثبات هیجانی بودند، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند). ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای معدل کل و درونگرایی- برونگرایی نشان داد که بین معدل کل تحصیلی و درونگرایی رابطه معکوس معناداری وجود دارد (167/0-=r، 038/0=p).
نتیجهگیری: چنین به نظر میرسد، پیشرفت تحصیلی افراد متأثر از ویژگی شخصیتی و وضعیت روانی آنها نیز میباشد، لذا بررسی بیشتر مسایل روانی و شخصیتی دانشجویان در رشتههای مختلف و بیشتر فعال نمودن مراکز مشاورهای در دسترس دانشجویان، ضروری به نظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: تیپ شخصیتی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 697 kb]
(133 دریافت)
|
نوع مطالعه: آموزش پرستاری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/11/17 | انتشار: 1392/1/26
|
|
|
|