:: جلد 16، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 107-101 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش به شیوه نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر سطح یادگیری، یادداری و رضایتمندی از روش تدریس دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل
صدیقه حنانی ، لیلا ساداتی ، فهیمه سادات حوائجی*
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، fahime.havaegi@gmail.com
چکیده:   (1444 مشاهده)
مقدمه:ترسیم نقشه های مفهومی به عنوان یک  روش تدریس فعال، به منظور یادگیری بهتر و بهبود توانایی تصمیم‌گیری بالینی فراگیران در محیطهای یادگیری پیچیده‌ای همچون حوزه جراحی به کار گرفته می شوند .  یکی از گروه‌هایی که دانش و مهارت آنها نقش مهمی در عملکرد تیم جراحی دارد، تکنولوژیست های جراحی هستند که در دو نقش اسکراب و سیار در تیم جراحی حضور دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه‌ی تاثیر آموزش به روش ترسیم  نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر سطح یادگیری ،یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و به روش پیش آزمون و پس آزمون بود، که بر روی60 نفر از دانشجویان ترم 2 کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه ایران و شاهد انجام شد. نمونه های مطالعه به روش سرشماری و با داشتن ویژگی های ورود به مطالعه، انتخاب شدند. سپس در دو گروه مداخله و کنترل و تحت آموزش با دو روش نقشه مفهومی و سخنرانی قرارگرفتند. قبل و بعد از آموزش، میزان یادگیری آنها با استفاده از آزمون کتبی چهارگزینه ای ، ارزیابی و مقایسه شد. یادداری دانشجویان 4 هفته پس از آخرین جلسه ارزیابی  شد. رضایتمندی از روش تدریس نیز در هر دو گروه مداخله و کنترل و در پایان آخرین جلسه از طریق پرسشنامه پژوهش ساخته، ارزیابی و مقایسه شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری  Spss  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج مطالعه نشان داد که یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان به دنبال تدریس به شیوه نقشه مفهومی  در مقایسه با روش سخنرانی ،به طور معناداری بیشتر بود.  (0.001>P).
نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، تدریس به شیوه نقشه مفهومی به عنوان یک روش تدریس فعال، سبب افزایش میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل در درس اصول و فنون عملکرد فرد سیار و اسکراب می‌شود.  لذا بکارگیری این شیوه آموزشی  در فراگیران  گروه های آموزشی در محیط های آموزشی پیچیده ازجمله تکنولوژیست های اتاق عمل توصیه می شود.
 
واژه‌های کلیدی: تدریس، نقشه مفهومی، سخنرانی، یادگیری، یادداری، رضایتمندی، تکنولوژیست اتاق عمل
متن کامل [PDF 229 kb]   (600 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پیراپزشکی(علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی و..)
دریافت: 1399/7/19 | پذیرش: 1399/10/25 | انتشار: 1400/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها