[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 86-78 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط نمره هوش هیجانی با اطلاعات دموگرافیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران
فاطمه غفرانی کلیشمی ، منصوره اشقلی فراهانی* ، روح‌انگیز جمشیدی اورک ، نعیمه سیدفاطمی ، سارا بنی‌هاشمی
، farahani.ma@iums.ac.ir
چکیده:   (20270 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی از طریق مدیریت مؤثر و استفاده از هیجان‌ها در انگیزش و برقراری ارتباط مؤثر، در تمامی ابعاد زندگی فردی نقش دارد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط نمره هوش هیجانی با اطلاعات دموگرافیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1392 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در ترم اول مقطع کارشناسی پرستاری جامعه این پژوهش بودند که 69 دانشجو به روش آسان از آن جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها به روش خودگزارشی و با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری شد. پرسشنامه شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 41 گویه‌ای تجدیدنظر شده هوش هیجانی شاته به زبان فارسی در مقیاس 5 قسمتی لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت هم‌زمان و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین دو آزمون (75/0=r) و همبستگی درونی سؤالات آزمون (89/0=) در مطالعه بشارت (2007) تأمین شده است. داده‌های 69 پرسشنامه با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 مورد تحلیل قرار گرفت. از محاسبه میانگین و انحراف معیار، آزمون مجذور کای و آزمون زد برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمره هوش هیجانی در دانشجویان برابر با 72/3 و انحراف استاندارد آن 364/0 بود. دانشجویانی که معدل دیپلم آن‌ها کمتر از 17 بود در مقایسه با دانشجویانی که معدل دیپلم حداقل 17 داشتند از میانگین نمره هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند (05/0p<). بین نمره هوش هیجانی با متغیرهای سن، جنس، شغل، محل سکونت، گذراندن دوره هوش هیجانی قبلی در سطح (05/0p<) ارتباط آماری معناداری دیده نشده است. نتیجه‌گیری: هوش هیجانی یکی از انواع هوش بوده و به اذعان دانشمندان می‌تواند باعث موفقیت بیشتر انسان در زندگی و کار شود. از آنجایی که این هوش قابل یادگیری و ارتقا در هر سن و جنسی می‌باشد لذا پیشنهاد می‌شود که آموزشی مناسب در این خصوص برای دانشجویان در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، پرستار، دانشجوی پرستاری، مشخصات دموگرافیک، دانشجو
متن کامل [PDF 402 kb]   (2528 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/11/13 | انتشار: 1393/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghofrani Kelishami F, Farahani M, Jamshidi Orak R, Seyedfatemi N, Banihashemi S. Investigation the Relationship between Emotional Intelligence and Demographic Information of Nursing Students of Tehran University of Medical Sciences. IJNR 2015; 9 (4) :78-86
URL: http://ijnr.ir/article-1-1458-fa.html

غفرانی کلیشمی فاطمه، اشقلی فراهانی منصوره، جمشیدی اورک روح‌انگیز، سیدفاطمی نعیمه، بنی‌هاشمی سارا. بررسی ارتباط نمره هوش هیجانی با اطلاعات دموگرافیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1393; 9 (4) :78-86

URL: http://ijnr.ir/article-1-1458-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660