[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 14-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمند سازی بر اضطراب مددجویان تراجنسی تحت هورمون تراپی
مریم اسدی ، فریبا تباری* ، شیما حقانی ، فتانه قدیریان
دانشکده پرستاری و مامایی تهران ، ftabari@tums.ac.ir
چکیده:   (2985 مشاهده)
مقدمه: ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسی یک مشکل روانی پیچیده است و این بیماران به دلیل وجود مسائل جنسیتی و فشارهای وارده به آن ها، بیشتر در معرض خطر مشکلات روانی از جمله اضطراب قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمند سازی بر اضطراب مددجویان تراجنسی تحت هورمون تراپی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که با شرکت 87 بیمار تراجنسی در سال 1397 که در مرکز بهزیستی تهران پرونده داشتند، انجام شد. نمونه های پژوهش بر اساس معیارهای ورود به مطالعه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از توضیح در مورد اهداف و اخذ رضایت کتبی، بیماران به روش طرح بلوک های جایگشتی تصادفی دو درمان با بلوک های چهار تایی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. سپس پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و سوابق بیماری و اضطراب اشپیل برگر توسط هر دو گروه تکمیل گردید. در گروه مداخله آموزش براساس آموزش مبتنی برالگوی توانمندسازی شامل (درک تهدید، مشکل گشایی ، مشارکت اموزشی و ارزشیابی) انجام شد. سپس به مدت 3 ماه، پیگیری به صورت تماس تلفنی یکبار در هفته انجام شد. در گروه آزمون 3 ماه پس از مداخله و در گروه کنترل نیز 3 ماه پس از پر کردن پرسش نامه اولیه از طریق تکمیل مجدد پرسش نامه ها، نتایج با ستفاده از نرم افزار SPSS ورژن 16 و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0>P معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته های پژوهش، قبل از مداخله، دو گروه از نظر جنس (067/0 = P)، سن (999/0 = P)، وضعیت تاهل (999/0 = P)، وضعیت اشتغال و درآمد (409/0 = P)، سطح تحصیلات (457/0 = P)، مدت زمان تشخیص بیماری (341/0 = P)، مدت زمان مصرف داروهای هورمونی (975/0 = P)، نوع داروهای مصرفی (120/0 = P) و سابقه داشتن جراحی تغییر جنسیت (994/0 = P) تفاوت معنادار آماری نداشته و همگن بودند. پس از اجرای مداخله، در میانگین اضطراب آشکار (045/0 = P) تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنادار بود. اما در رابطه با میانگین اضطراب نهان بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (731/0 = P).
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، آموزش براضطراب آشکار مددجویان تاثیر داشت؛ بنابر این پیشنهاد می شود مداخلات آموزشی توسط پرستاران جهت کاهش اضطراب این بیماران بر اساس الگوی توانمندسازی طراحی و اجرا شود.
 
واژه‌های کلیدی: هورمون درمانی، اختلال هویت جنسی، ملال جنسی، اضطراب، الگوی توانمندسازی، کارآزمایی بالینی
متن کامل [PDF 1137 kb]   (754 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری داخلی جراحی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/9/30 | انتشار: 1398/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi M, Tabari F, Haghani S, Ghadirian F. The Effect of Education based on Empowerment Model on Anxiety among Transsexual Clients undergoing Hormone Therapy. IJNR 2019; 14 (2) :7-14
URL: http://ijnr.ir/article-1-2200-fa.html

اسدی مریم، تباری فریبا، حقانی شیما، قدیریان فتانه. تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمند سازی بر اضطراب مددجویان تراجنسی تحت هورمون تراپی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (2) :7-14

URL: http://ijnr.ir/article-1-2200-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660