کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران ، fatemeaghababai@yahoo.com
چکیده: (1218 مشاهده)
مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی، یکی از مهم ترین مشکلات بالینی در علم بیماری های زنان است. اهمیتاین سندرم به دلیل شیوع بیشتر آن در دختران جوان نیازمند مطالعهای عمیق تر و یافتن تجارب خود این افراد می باشد. روش کار: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعه مورد مطالعه، دختران دارای سندرم پیش از قاعدگی بودند که 10 نفر به روش نمونه گیری هدفمند از بین آنها انتخاب شد. زمان پژوهش درطولسال های1400-1399 بود.نمونهگیری تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. تحلیل داده ها با طرح روش توصیفی کولایزی بود. یافته ها: در این مطالعه 4 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی شناسایی شد که عبارت بودند از: تجربه نشانگان سندرم (تجربه الگوهای رفتار، هیجانی و شناختی، تجربه بدنی سندرم، تجربه زمانی سندرم، ادراک نشانگان براساس قاعدگی و کنترل یا عدم کنترل نشانگان سندرم)، تجربه بعد فرهنگی- اجتماعی سندرم (پذیرش یا عدم پذیرش بافت فرهنگی-اجتماعی و نگاه جنسیتی به سندرم)، استراتژی های سازگاری با تجربه سندرم (بازنگری به تجربه سندرم، پذیرش یا عدم پذیرش سندرم و معنایابی از سندرم) و ادراک اهمیت بعد ارتباطی در سندرم (تمایل به تنهایی و عدم برقراری ارتباط با دیگران و اهمیت تجارب ارتباطی). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند تلویحات کاربردی و بالینی بسیاری را در ارتباط با دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی ارائه بدهد و همچنین این تجربه پدیدهای چند بعدی و چند جانبه است.
Aghababai F, Mohammadi R. The Lived Experience of Premenstrual Syndrome on Single Girls: A Qualitative Study. IJNR 2023; 18 (2) :1-16 URL: http://ijnr.ir/article-1-2680-fa.html
آقابابایی فاطمه، محمدی رزگار. تجربه زیسته سندرم پیش از قاعدگی در دختران مجرد: یک مطالعه کیفی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (2) :1-16