مقدمه: تنظیم هیجان به راهبردهایی اطلاق می شود که به منظور کاهش، افزایش یا نگهداری تجارب هیجانی مورد استفاده قرار میگیرد، با توجه به اینکه شناخت دقیق هیجان ها و ارزیابی درست آنها میتواند نقش مهمی در کاهش مشکلات هیجانی افراد داشته باشد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی و به شیوه تحلیل نهفته بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان و صاحبنظران تنظیم هیجان در ایران بود که با روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع با 11 نفر از متخصصان، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد.
یافته ها: تحلیل کیفی یافته ها منجر به دو طبقه اصلی الف) دانش و پذیرش هیجان ها و ب) آموزش هیجانی نامناسب و چهار زیر طبقه شد. زیر طبقات مواردی از قبیل؛ ارزیابی و پذیرش هیجانی، دانش هیجانی ناقص، نبود برنامه های دقیق آموزش هیجانی و نقص در آموزش های موجود را شامل می شود.
نتیجه گیری: نتایج یافته ها بیانگر آن است که هر چقدر افراد نسبت به هیجانهای خود شناخت داشته باشند و بپذیرند که هیجان ها هم جزیی از آنها محسوب میشوند، تنظیم و مدیریت به موقع هیجان راحت تر اتفاق میافتد و برعکس عدم ارزیابی و فقدان آموزش هیجانی فرد را به سمت راهبردهای نامناسب تنظیم هیجان در موقعیتهای هیجانی هدایت میکند. بنابراین به درمانگران بالینی توصیه می شود، در ارتباط با مراجعان به این مهم توجه ویژهای داشته باشند.
Hatamian P, Tabatabaei K, Azadfalah P, Hasani J. qualitatively analyze the views of experts on the role of knowledge and cognitive evaluation effective in emotion regulation. IJNR 2022; 17 (4) :68-76 URL: http://ijnr.ir/article-1-2692-fa.html
حاتمیان پیمان، رسول زاده طباطبایی کاظم، آزادفلاح پرویز، حسنی جعفر. تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1401; 17 (4) :68-76