[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 17، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 76-68 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان
پیمان حاتمیان ، کاظم رسول زاده طباطبایی* ، پرویز آزادفلاح ، جعفر حسنی
تربیت مدرس ، Raoolza1340@yahoo.com
چکیده:   (816 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان به راهبردهایی اطلاق می­ شود که به منظور کاهش، افزایش یا نگهداری تجارب هیجانی مورد استفاده قرار می­گیرد، با توجه به اینکه شناخت دقیق هیجان ­ها و ارزیابی درست آن­ها می­تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات هیجانی افراد داشته باشد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی و به شیوه تحلیل نهفته بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان و صاحبنظران تنظیم هیجان در ایران بود که با روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع با 11 نفر از متخصصان، مصاحبه نیمه ­ساختار یافته انجام شد.
یافته ­ها:  تحلیل کیفی یافته­ ها منجر به دو طبقه اصلی الف) دانش و پذیرش هیجان­ ها و ب) آموزش هیجانی نامناسب و چهار زیر طبقه شد. زیر طبقات مواردی از قبیل؛ ارزیابی و پذیرش هیجانی، دانش هیجانی ناقص، نبود برنامه ­های دقیق آموزش هیجانی و نقص در آموزش ­های موجود را شامل می ­شود.
نتیجه گیری: نتایج یافته­ ها بیانگر آن است که هر چقدر افراد نسبت به هیجان­های خود شناخت داشته باشند و بپذیرند که هیجان­ ها هم جزیی از آن­ها محسوب می­شوند، تنظیم و مدیریت به موقع هیجان راحت تر اتفاق می­افتد و برعکس عدم ارزیابی و فقدان آموزش هیجانی فرد را به سمت راهبردهای نامناسب تنظیم هیجان در موقعیت­های هیجانی هدایت می­کند. بنابراین به درمانگران بالینی توصیه می­ شود، در ارتباط با مراجعان به این مهم توجه ویژه­ای داشته باشند.

 
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی شناختی، پذیرش هیجان، تنظیم هیجان
متن کامل [PDF 249 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقات کیفی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1401/3/26 | پذیرش: 1401/5/30 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatamian P, Tabatabaei K, Azadfalah P, Hasani J. qualitatively analyze the views of experts on the role of knowledge and cognitive evaluation effective in emotion regulation. IJNR 2022; 17 (4) :68-76
URL: http://ijnr.ir/article-1-2692-fa.html

حاتمیان پیمان، رسول زاده طباطبایی کاظم، آزادفلاح پرویز، حسنی جعفر. تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1401; 17 (4) :68-76

URL: http://ijnr.ir/article-1-2692-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660