واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده: (963 مشاهده)
مقدمه: مشکلات روانشناختی ازجمله افسردگی، اضطراب و استرس نقش مهمی در وضعیت روانشناختی نوجوانان دارند، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی واقعیتدرمانی بر نشانگان روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) نوجوانان انجام شد. روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند، و به مقیاس نشانگان روانشناختیلاویبوند و لاویبوند(1995) پاسخ دادند. گروه آزمایش در هشت جلسه مداخلهواقعیتدرمانی شرکت کردند، اما گروه گواه مداخله معمولی را دریافت نمودند. در تحلیل دادهها از آزمون اندازهگیری مکرر بین گروهی با نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پسآزمون کاهش معناداری پیداکرده و این کاهش در مرحله پیگیری پایدار مانده بود (01/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، واقعیتدرمانی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.
Hajidoost Giv F, Ghanifar M, Shahabizadeh F. Investigating the effectiveness of reality therapy on the psychological symptoms of adolescents. IJNR 2024; 19 (4) :4-14 URL: http://ijnr.ir/article-1-2900-fa.html
حاجی دوست گیو فاطمه، غنی فر محمد حسن، شهابی زاده فاطمه. بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی بر نشانگان روانشناختی نوجوانان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1403; 19 (4) :4-14