[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 79-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری
امیر محمد چکنی ، رئوفه کریمی ، فاطمه حسین زاده ، احسان مظلومی ، نسرین نیک پیما* ، علیرضا ایرج
دپارتمان سلامت جامعه و پرستاری سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، Nikpeyma@yahoo.com
چکیده:   (508 مشاهده)
مقدمه  : تحصیل در رشته های علوم پزشکی به خصوص پرستاری، دانشجویان را در معرض فرسودگی تحصیلی قرار می دهد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی به صورت مقطعی بود که در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1401  انجام شد. نمونه های پژوهش شامل 200 دانشجوی کارشناسی پرستاری بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فرم مشخصات دموگرافیک و دو پرسشنامه شامل پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر(1990) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) توسط دانشجویان به روش خود اظهاری تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار)، آمار استنباطی (آزمون کای دو یا دقیق فیشر، آزمون  ناپارامتری  Mann-Whitney Uو ضریب همبستگی اسپیرمن) و  نرم افزار  SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته ها : میانگین نمره سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران 21/19 ± 06/125 و میانگین نمره فرسودگی تحصیلی 97/8 ± 88/43 بود. همچنین بر اساس نتایج بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و فرسودگی تحصیلی، رابطه معنی دار و منفی وجود داشت (r = - 0/299 , P < 0/001). به علاوه، بین مولفه های مدیریت استرس و خودشکوفایی با مؤلفه های خستگی عاطفی (r= -0/226 , P=0/001) (r=-0/146 , P =0/039) و ناخودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی دار (r =- 0/313 , P < 0/001)   (r =- 0/287 , P < 0/001) وجود داشت. همچنین بین مولفه ی حمایت بین فردی با شک و بدبینی (r =- 0/177 , P = 0/012) و با ناخودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی دار (r =- 0/210 , P < 0/001) مشاهده شد.
نتیجه گیری: با توجه به وجود فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ لذا توصیه می شود نقش سبک زندگی ارتقا دهنده ی سلامت در کاهش فرسودگی تحصیلی را مد نظر قرار داد. همچنین توصیه می شود مدیران، در برنامه ریزی آموزشی، اقدامات و تسهیلات لازم را جهت بهود سبک زندگی دانشجویان و در راستای آن کاهش فرسودگی تحصیلی فراهم نمایند.
واژه‌های کلیدی: سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 313 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1403/7/24 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chekeni A M, Karimi R, Hosseinzadeh F, Mazloumi E, Nikpeyma N, Iraj A. Investigating the role of health-promoting lifestyle in nursing students' academic burnout.. IJNR 2025; 20 (1) :68-79
URL: http://ijnr.ir/article-1-2913-fa.html

چکنی امیر محمد، کریمی رئوفه، حسین زاده فاطمه، مظلومی احسان، نیک پیما نسرین، ایرج علیرضا. بررسی نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (1) :68-79

URL: http://ijnr.ir/article-1-2913-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710