[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 6، شماره 21 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 15-28 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورت‌فولیو و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری
خانم معصومه لطیفی ، خانم مرضیه شبان، دکتر علیرضا نیکبخت، آقای عباس مهران، دکتر زهره پارسایکتا
مربی دانشکده پرستاری تهران ، @razi.tums.ac.ir
چکیده:   (40599 مشاهده)
مقدمه: انجام ارزشیابی بالینی از مشکل‌ترین نقش‌های مدرسان پرستاری است. در سال‌های اخیر لزوم بازنگری در روش‌های فعلی و استفاده از راهبردهای فعال و دانشجو محور در ارزشیابی بالینی مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از طراحی و به کارگیری روش ارزشیابی پورت‌فولیو در کارآموزی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری، رضایتمندی آنان از روش ارزشیابی بالینی با دانشجویان گروه متداول مقایسه گردید. روش: در این پژوهش نیمه تجربی، کلیه دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در گروه‌های 7 و 8 نفری تقسیم و به مدت 4 هفته در کارآموزی بالینی حضور یافتند. پس از تشریح اهداف پژوهش و دریافت رضایتنامه، گروه‌های مذکور به صورت تصادفی به دو گروه تخصیص یافتند. ارزشیابی بالینی دانشجویان گروه پورت‌فولیو (21نفر) به روش پورت‌فولیو و با استفاده از فهرست وارسی طراحی شده و در گروه متداول (20 نفر) با فرم ارزشیابی بالینی متداول در دانشکده انجام شد. رضایتمندی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.11.5 و آزمون‌های آماری فیشر، من‌ویتنی و اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج بیانگر آن بود که رضایتمندی دانشجویان گروه پورت‌فولیو در سه مورد ذیل از گروه متداول با اختلاف معناداری بیشتر بود: همسو بودن موضوعات موجود در روش و فرم ارزشیابی با اهداف کارآموزی بالینی (04/0=p)، ایجاد علاقه و انگیزه برای مشارکت دانشجویان در یادگیری (005/0) و ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب‌ها و سایر منابع علمی (01/0=p). همچنین رضایت دانشجویان گروه متداول از منصفانه بودن روش ارزشیابی بیشتر از گروه پورت‌فولیو بود (017/0=p). در سایر موارد تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: رضایت بیشتر در برخی زمینه‌ها در روش پورت‌فولیو، می‌تواند نشان‌دهنده استقبال دانشجویان از شیوه‌های نوین و فعال یادگیری و ارزشیابی باشد لذا، پیشنهاد می‌گردد تا روش پورت‌فولیو به عنوان یکی از بهترین روش‌های ارزشیابی عملکرد بالینی در پرستاری مورد توجه قرار گیرد. انجام پژوهش‌های گسترده‌تر در این زمینه ضروری می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی بالینی، پورت‌فولیو، رضایتمندی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 728 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

latifi M, shaban M, nikbakht A, mehran A, parsa yekta Z. Comparison of the effect of clinical evaluation by two methods: Portfolio and popular, on satisfaction of nurse students. IJNR. 2011; 6 (21) :15-28
URL: http://ijnr.ir/article-1-837-fa.html

لطیفی معصومه، شبان مرضیه، نیکبخت علیرضا، مهران عباس، پارسایکتا زهره. مقایسه تأثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورت‌فولیو و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری. 1390; 6 (21) :15-28

URL: http://ijnr.ir/article-1-837-fa.html



جلد 6، شماره 21 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752