مقدمه: تعهد تحصیلی یک عامل مهم در پایبندی دانشجویان به ادامه تحصیل و پیشرفت تحصیلی آنها است، در این بین نقش باورهای شناختی و راهبردهای یادگیری در تبیین آن قابل بررسی میباشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی میباشد که در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را تشکیل میدادند. به روش نمونهگیری سهمیهای و با استفاده از فرمول کوکران 300 دانشجو در این مطالعه مشارکت داشتند. دادهها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اوون و فرومن، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-ووگل و رابه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که تعهد تحصیلی با خودکارآمدی (0001/0=P، 469/0=r)، راهبردهای یادگیری شناختی (0001/0=P، 604/0=r) و راهبردهای یادگیری فراشناختی (0001/0=P، 642/0=r) همبستگی مثبت و معنیدار دارد (05/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای پیشبین (ß) خودکارآمدی (11/0)، راهبردهای یادگیری شناختی (26/0) و فراشناختی (39/0) در مجموع 46/0 از واریانس متغیر تعهد تحصیلی را پیشبینی میکنند.
نتیجه گیری: با افزایش خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی میزان تعهد تحصیلی در دانشجویان افزایش پیدا میکند. توصیه میشود برنامهریزان آموزش پزشکی به برنامههای آموزشی در این زمینه توجه داشته باشند.
Kafizade M, Shaikhi Fini A, Samavi A. Correlation of Self-Efficacy and Learning Strategies with Academic Commitment among the Students in Rafsanjan University of Medical Sciences. IJNR 2020; 15 (5) :61-70 URL: http://ijnr.ir/article-1-2416-fa.html
کافی زاده منصوره، شیخی فینی علی اکبر، سماوی عبدالوهاب. همبستگی خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (5) :61-70