گروه پرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، taherehnasrabadi2009@gmail.com
چکیده: (1900 مشاهده)
مقدمه: اختلال بلع پس از حوادث عروقی مغزی میتواند منجر عوارض متعدد همچون پنومونی و نیز مرگ و میر بیماران شود. ارزیابی این اختلال در این بیماران توسط پرستاران اهمیت زیادی داشته و نیاز است که پرستاران در این زمینه آگاهی و عملکرد کافی داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای قبل و بعد است که در آن 80 پرستار بخشهای اعصاب و اورژانس به طور تصادفی در دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) قرار گرفتند. مداخله این مطالعه برنامه آموزشی ارزیابی ابلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغزی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه آگاهی پژوهشگر ساخته و چک لیست ارزیابی عملکرد جمع آوری گردید؛ و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین آگاهی (075/0=P) و عملکرد پرستاران (652/0P=) از ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی در گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت. بعد از اجرای مداخله بین دو گروه کنترل و مداخله از نظر میانگین آگاهی پرستاران اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (001/0> P). بطوریکه میانگین آگاهی پرستاران در گروه کنترل 25/2±63/7 و در گروه مداخله47/1±65/10 بود. همچنین عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در گروه کنترل 03/2±63/3 و در گروه مداخله 84/1±85/7 بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار بود(001/0> P). نتیجه گیری: آموزش بر آگاهی و عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز تاثیر دارد. اجرای برنامه آموزشی برای پرستاران مراقبت کننده از این بیماران میتواند در پیشگیری از پنومونی و افزایش ایمنی بیماران کمک کننده باشد.
Bagheri Z, Nasrabadi T, Ebrahimi Abyaneh E, Sayadi L. The Effect of Dysphagia Screening education in patients with cerebrovascular accidents on nurses' knowledge and practice. IJNR 2021; 15 (6) :1-9 URL: http://ijnr.ir/article-1-2467-fa.html
باقری زهرا، نصر آبادی طاهره، ابراهیمی ابیانه ابراهیم، صیادی لیلا. تاثیر آموزش ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (6) :1-9