دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد ، mz_shayanmanesh@yahoo.com
چکیده: (112 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی می تواند باعث کاهش عملکرد استادان و در نتیجه اختلال در باور و خودکارامدی پژوهشی انها شود .این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارامدی پژوهشی با فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی همبستگی 180 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد نجف اباد وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و جکسون و پرسشنامه خودکارامدی پژوهش فیلیبس و راسل به صورت انلاین جمع اوری شد. داده ها در نرم افزار 22spss و با ازمون های اماری تحلیل گردید.
یافته ها: در این مطالعه خودکارامدی پژوهشی نمونه ها، با میانگین 99/56±46/197 در سطح مطلوب و فرسودگی شغلی با میانگین 83/13±46/45 در محدوده پایین قرار داشت. مولفه های مربوط به فرسودگی شغلی ( خستگی عاطفی، مسخ شخصیت ، احساس عدم موفقیت فردی ) در سطح کم بود. مولفه های مربوط به توانمندی های خودکارامدی پژوهشی (طراحی سوال، پژوهش عملیاتی، رایانه ای و کمی، نوشتن) در سطح متوسط قرار داشت. بین خودکارآمدی پژوهشی با مسخ شخصیت (001/0>p) و احساس عدم موفقیت فردی همبستگی معناداری مشاهده شد (05/0p<).) اما بین خودکارآمدی پژوهشی و نمره کل فرسودگی شغلی و خستگی عاطفی همبستگی معناداری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجه گیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد می گردد مدیران دانشگاه با برگزاری کارگاههای مرتبط با پژوهش اقدامی موثر در جهت افزایش انگیزه پژوهش کارامد در اساتید بردارند.
shayanmanesh M, salmani F. Investigating the relationship between research self-efficacy and job burnout components of faculty members of Islamic Azad University, Najaf Abad branch. IJNR 2025; 20 (2) URL: http://ijnr.ir/article-1-2915-fa.html
شایان منش مرضیه، سلمانی فاطمه. بررسی ارتباط خودکارامدی پژوهشی با مولفه های فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (2)