[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط خودکارامدی پژوهشی با مولفه های فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد
مرضیه شایان منش* ، فاطمه سلمانی
دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد ، mz_shayanmanesh@yahoo.com
چکیده:   (112 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی شغلی  اعضا هیات علمی می تواند باعث کاهش عملکرد استادان و در نتیجه اختلال در باور و خودکارامدی پژوهشی  انها شود  .این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارامدی پژوهشی با فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد انجام شده است.
روش کار:  در این مطالعه توصیفی همبستگی  180 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد نجف اباد  وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و جکسون و پرسشنامه خودکارامدی پژوهش فیلیبس و راسل به صورت انلاین جمع اوری شد. داده ها در نرم افزار 22spss  و با ازمون های اماری تحلیل گردید.
یافته ها:  در این مطالعه خودکارامدی پژوهشی نمونه ها، با میانگین 99/56±46/197 در سطح مطلوب و فرسودگی شغلی  با میانگین 83/13±46/45 در محدوده پایین قرار داشت. مولفه های مربوط به فرسودگی شغلی ( خستگی عاطفی، مسخ شخصیت ، احساس عدم موفقیت فردی )  در سطح کم بود. مولفه های مربوط به  توانمندی های خودکارامدی پژوهشی (طراحی سوال، پژوهش عملیاتی، رایانه ای و کمی، نوشتن) در سطح متوسط قرار داشت. بین خودکارآمدی پژوهشی با مسخ شخصیت (001/0>p) و احساس عدم موفقیت فردی همبستگی معناداری  مشاهده شد (05/0p<).) اما بین خودکارآمدی پژوهشی و نمره کل فرسودگی شغلی و خستگی عاطفی همبستگی معناداری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجه گیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر،  پیشنهاد می گردد مدیران دانشگاه با برگزاری کارگاههای مرتبط با پژوهش  اقدامی موثر در جهت افزایش انگیزه پژوهش کارامد در اساتید بردارند. 

 
واژه‌های کلیدی: خودکارامدی پژوهشی، فرسودگی شغلی، اعضا هیات علمی
     
نوع مطالعه: پیراپزشکی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1403/4/8 | پذیرش: 1403/7/17 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shayanmanesh M, salmani F. Investigating the relationship between research self-efficacy and job burnout components of faculty members of Islamic Azad University, Najaf Abad branch. IJNR 2025; 20 (2)
URL: http://ijnr.ir/article-1-2915-fa.html

شایان منش مرضیه، سلمانی فاطمه. بررسی ارتباط خودکارامدی پژوهشی با مولفه های فرسودگی شغلی اعضا هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (2)

URL: http://ijnr.ir/article-1-2915-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710