مقدمه: در سالهای اخیر، وابستگی به تلفن همراه به یک چالش جدی برای دانشجویان تبدیل شده است که میتواند منجر به افزایش اضطراب اجتماعی و کاهش خودکارآمدی آنها شود. هدف ما ارتقاء سلامت روانی دانشجویان و کاهش اثرات منفی وابستگی به تلفن همراه با استفاده از رویکردهای درمانی نوین می باشد.
روش کار: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 1399 در شهر تهران انجام شد. نمونه های پژوهش 52 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری بودند که با روش نمونه گیری در دسترس بر اساس معیارهای ورود انتخاب و سپس بر اساس تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار وابستگی به تلفن همراه کوه هی، ابزار اضطراب اجتماعی جرابک و ابزار خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. آموزش واقعیتدرمانیمبتنی بر تئوری انتخاب به صورت گروهی، طی 6 جلسه 90 دقیقه ای ( هفته ای دو جلسه ) به صورت گفتگوی دو طرفه، سخنرانی و پرسش و پاسخ در محیط نرم افزاری واتساپ برای گروه مداخله انجام شد. جمع آوری داده ها قبل از شروع مداخله و چهار هفته بعد از اتمام مداخله صورت گرفت. تحلیل اطلاعات با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، از طریق نرم افزار SPSS سری 26 صورت گرفت.
یافتهها: 81 درصد نمونه ها در هر دو گروه مداخله و کنترل بین 25-20 سال سن داشتند و 34 درصد نمونه ها زن بودند. بین دو گروه مداخله و کنترل پس از انجام مداخله، تفاوت آماری معنی دار از نظر نمره اضطراب اجتماعی (028/0 =p) و نمره خودکارآمدی (002/0 =p) وجود داشت.
نتیجهگیری: آموزش واقعیت درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب می تواند منجر به بهبود اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی دانشجویان وابسته به تلفن همراه شود.از یافتههای این مطالعه می توان در راستای برنامهریزی و ارائه آموزشهای مربوط به دانشجویان برای تقویت خودکارآمدی و کاهش اضطراب اجتماعی استفاده نمود. همچنین نتایج این تحقیق میتواند به توسعه مداخلات مؤثر در زمینه سلامت روان کمک کند.
Daribi K, Noghani F, sharifnia H, Amrollah Majdabadi Z, Nikpeyma N. The Effect of group reality therapy based on choice theory on social anxiety and Self-efficacy of Students with mobile phone dependence. IJNR 2025; 20 (2) URL: http://ijnr.ir/article-1-2966-fa.html
دارابی کیمیا، نوغانی فاطمه، شریف نیا حمید، امرالله مجدآبادی زهرا، نیک پیما نسرین. تأثیر واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی دانشجویان دارای وابستگی به تلفن همراه. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (2)