[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 4، شماره 13 و 12-13 - ( بهار/تابستان 1388 1388 ) ::
جلد 4 شماره 13 و 12-13 صفحات 54-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مدرس بالینی اثربخش: یک مطالعه کیفی
چکیده:   (17503 مشاهده)

مقدمه: پرستاری یک حرفه عملکردی است. مدرسان بالینی برای آماده کردن دانشجویان جهت ورود به دنیای واقعی ارایه مراقبت‌ها، باید ویژگی‌های مدرس بالینی اثربخش را کسب کنند. این ویژگی‌ها تحت تأثیر زمینه فرهنگی-اجتماعی محل انجام پژوهش قرار می گیرد. علی رغم انجام مطالعات کمی متعدد در سطح بین‌المللی، هنوز هم این ویژگی‌ها به روشنی تبیین نشده است. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان و مدرسین بالینی پرستاری از ویژگی‌های مدرس بالینی اثربخش با رویکرد تحقیقات کیفی است.

روش: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش را 10 نفر دانشجو و مدرس بالینی پرستاری تشکیل می داد. روش جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاری بود. کلیه مصاحبه ها ضبط و سپس دستنویس شد و با استفاده از روش مقایسه ای مداوم و به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: مضامین به دست آمده در این پژوهش عبارت بود از: 1- «شناخت»، 2-«جذاب کردن محیط یادگیری بالینی»، 3-«مهارت‌های ارتباطی»، 4-«صلاحیت بالینی» 5-«ویژگی‌های فردی»، 6- الگوی عملکردی.

نتیجه‌گیری: مدرسان بالینی اثربخش با شناخت کامل از عوامل تأثیرگذار بر آموزش بالینی، به کارگیری روش‌های خلاق آموزش، اجرای مطالب نظری در عمل، و رویکرد بیمار-محور در آموزش‌های خود، یادگیری بالینی را برای دانشجویان جذاب می سازند. این افراد به لحاظ دارا بودن روحیه نوع دوستی، و مهارت‌های ارتباطی و به لحاظ داشتن صلاحیت بالینی به ایفای نقش یک الگوی عملکردی برای دانشجویان خود می پردازند.

واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، مدرس بالینی اثربخش، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 255 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1388/7/13 | انتشار: 1388/6/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


مدرس بالینی اثربخش: یک مطالعه کیفی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1388; 4 (13 و 12-13) :39-54

URL: http://ijnr.ir/article-1-379-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 4، شماره 13 و 12-13 - ( بهار/تابستان 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645